Gjennom EUs Alternative Fuels for Transport-direktiv (DAFI) har de nordiske landene meldt inn behov for utbygging av alternativ lavutslipps infrastruktur. NHFs innspill til prosessen som Samferdselsdepartementet leder, kan du finne i dette dokumentet - hvor vi anbefaler et nettverk utbygd i Sør-Norge på 30 stasjoner innen 2022, og mellom 50 og 100 stasjoner nasjonalt innen 2025. Dette er et minimumsnivå som må til for at Norge skal lykkes med å introdusere et bredt utvalg av nulluslippskjøretøy innen 2025 ihht de miljømålene som er satt for lette og etterhvert tyngre kjøretøy i NTPs klimastrategi.
De omforente klimamålene for nullutslippskjøre- og fartøy i NTP 2018-2029 kan du lese mer om her.
Du kan lese mer om hvordan Samferdselsdept. arbeider med DAFI-direktivet her, og dette er det de skriver om hydrogen:
Hydrogen
Det er frivillig å inkludere hydrogenfyllepunkt i det nasjonale virkemiddelrammeverket. Dersom man velger å gjøre dette skal det være tilgjengelig et hensiktsmessig antall punkter slik at hydrogendrevne kjøretøy skal kunne sirkulere i nettverk bestemt av nasjonen selv innen 31.desember 2025. Fyllestasjoner som etableres eller fornyes fra 18. november 2017 skal være i samsvar tekniske standarder som direktivet spesifiserer.
Norsk Hydrogenforum vil jobbe tett på prosessen sammen med Samf. dep. og Klima- og Miljødepartementet i tiden framover, for å sikre en god plan for hydrogeninfrastruktur.