Norsk Hydrogenforum (NHF) ble stiftet i 1996 og er en nasjonal bransjeforening for hydrogen og ammoniakk. NHF representerer store og viktige deler av industrien, transportsektoren, myndigheter, organisasjoner og forsknings- og utdanningsmiljøene i Norge.
NHFs primære oppgave er å være et konstruktivt bindeledd mellom bransjen, offentlige myndigheter, virkemiddelapparatet og politikere, der målet er å sikre gode rammebetingelser for hydrogen og ammoniakk.
NHF skal være et talerør for hydrogen- og ammoniakkbransjen, som løfter frem de saker og problemstillinger som er viktige for våre medlemmer.
NHF skal også være en kunnskapsformidler for deg som ønsker å vite mer om hydrogen og ammoniakk.
Våre viktigste oppgaver på vegne av bransjen er kort oppsummert:
- Pådriver for innfasing av utslippsfrie løsninger basert på grønt og blått hydrogen, og ammoniakk i alle sektorer
- Fremme utdanning, forskning og innovasjon innen hydrogenrelaterte teknologier
- En kunnskap – og informasjonsformidler til norske aktører, og mellom norske og utenlandske aktører
- Konstruktiv dialogpartner med myndighetene, politikere og virkemiddelapparatet
Hva mener NHF?
NHF jobber for å sikre gode rammebetingelser for hydrogen og ammoniakk. Her ser du noen av de tiltakene vi mener må komme på plass:
- Det bør raskt settes et konkret produksjonsmål for grønt og blått hydrogen innen 2030.
- Øke støtten til oppskalering av produksjonskapasitet for elektrolysører.
- Sikre storskala produksjon av hydrogen og ammoniakk i store deler av landet gjennom støtte til etablering av 10 industriprosjekter innen 2025
- Innføre differansekontrakter i 2023 slik at de virksomhetene som går foran kompenseres for merkostnadene ved overgangen fra fossilt til nullutslippsløsninger
- Det må etableres et program for støtte til hydrogenstasjoner og anskaffelse av hydrogenlastebiler og personbiler til næringstransport og kommunale tjenester.
- Legge til rette for bruk av hydrogentog på strekninger med dieseldrevne lokomotiver, slik at vi raskere og rimeligere får nullutslippstog i Norge.
- Øke den finansielle støtten til fylkeskommunene som tar i bruk hydrogen i kollektivtransport.
- Legge til rette for at industrien og forskningsmiljøene sikres deltakelse i internasjonale fora og prosjekter.
- Utslippene fra skipsfarten skal mer enn halveres i 2030. Skal vi lykkes med det, må det allerede i 2022 tilrettelegges for fem hydrogenknutepunkter langs kysten.
- Norge må delta aktivt i EU-prosessene. Det pågår et massivt regulatorisk arbeid i EU. Det er av stor betydning at Norge deltar aktivt for å ivareta norske interesser her.
- Styrke utdanningskapasiteten innenfor hydrogen og ammoniakk, og sikre tilbud om etter- og videreutdanning.
- Det må stilles krav om nullutslipp ved offentlige anskaffelser på kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå.
- Etablere internasjonalt anerkjente dokumentasjonsordninger som sikrer at rent hydrogen blir konkurransedyktig med grått hydrogen.
- Det må koste mer å slippe ut CO2. Det bør lages en konkret opptrappingsplan for CO2-avgiften i perioden 2022 – 2030, som sikrer forutsigbarhet for næringslivet og bidrar til en raskere overgang til nullutslippsløsninger som hydrogen og ammoniakk.
- Et hjemmemarked for hydrogen og ammoniakk er nøkkelen til å lykkes med eksport av både hydrogen og hydrogenteknologi. Her har Norge store muligheter. Norge har store komparative fortrinn for å lykkes med eksport av store volumer med grønt og blått hydrogen og tilhørende hydrogenteknologi. Vår erfaring er de landene som etablerer et hjemmemarked først, har størst mulighet for å lykkes med eksport, slik vi har gjort i olje- og gassektoren. Hvis regjeringen skal lykkes med målet om å øke norsk eksport utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, så må vi få fart på fornybarsastingen.