VW Crafter HyMotion

Volkswagen presenterte under IAA 2018 i Hannover konseptet for en VW Crafter hydrogenvarebil, kalt HyMotion. Denne bygger videre med økt rekkevidde og raskere fylling, fra eCrafter som nylig ble presentert.

VW Crafter HyMotion
 
  • Langdistanse elektrisk kjøreteknologi med lave utslipp
  • Brenselcelleteknologi er lettere enn ren elektrisk, gir betraktelig økt nyttelast
  • Fyll opp tanken i løpet av i 5 minutter

Volkswagens fjerde verdens debut på 2018 IAA Commercial Vehicles show er dette Crafter HyMotion konseptet.

Merket som e-Crafter på baksiden, er den basert på den nylig lanserte elektriske versjonen av VW Crafter stor varebil - e-Crafter - men i stedet for å stole på litiumionbatterier for å drive den elektriske motoren som kjører hjulene, HyMotion er utstyrt med brenselcellesystem.

Med andre ord er det en potensiell konkurrent til Mercedes Sprinter F-Cell , som også har blitt vist i konseptform i 2018.

Hva er viktig med VW Crafter HyMotion?

Problemet med elektriske varebiler er at de ikke kan gå veldig langt før batteriene går tom - og lading av disse batteriene tar relativt lang tid.

VW Crafter HyMotion concept - rear view

Hydrogenbrenselceller som den som er montert i HyMotion løser begge disse problemene, samtidig som de tilbyr de super lave utslippene av en elektrisk drivlinje - det er bare at i stedet for batterier for å gi strøm bruker brenselcellen ombord en kjemisk reaksjon.

Hva er rekkevidden til VW Crafter HyMotion?

I likhet med e-Crafter modulære batteripakker vil Crafter HyMotion bli tilbudt med ulike antall hydrogenktanker, avhengig av hvor langt bestemte kunder vil sannsynligvis måtte kjøre mellom tankstopp.

VW Crafter HyMotion concept - front view

Den grunnleggende modellen bærer 4,2 kg hydrogen om bord, noe som er nok for et hevdet 217 mila (350 km) rekkevidde. Dette kan oppgraderes til 7,5 kg hydrogenkapasitet, noe som vil gi en rekkevidde på over 311 mil (500 km).

Den nåværende e-Crafter elektriske varevognen har en 107 kilometer rekkevidde.

Hvor lett er det å fylle opp VW Crafter HyMotion og hvor lang tid tar det?

Å fylle hydrogentanker er en prosess som ligner på å stoppe for diesel - du går til en fyllestasjon plugger en slange (som låses i posisjon for sikkerhet), og hydrogen pumpes inn.

VW Crafter HyMotion concept - front view, outside

Slike tankstasjonssystemer opererer nå opp til 700 bar trykk, noe som betyr at tanking av Crafter HyMotion bør ta mindre enn fem minutter. Utfordringen er at hydrogenstasjonene er få og langt mellom - selv om det allerede er 60 i Tyskland, med 100 planlagt innen 2021.

Hvordan endrer hydrogenbrenselsystemet Crafters nyttelast?

Crafter HyMotion har en 4,25 tonn brutto bilvekt - det opprinnelige maksimumet for alternative drivstoffkjøretøyer som du har lov til å kjøre på et britisk bilsertifikat - så mens VW ikke har nevnt en bestemt nyttelastgrad ennå, skal den sammenligne rimelig bra til en vanlig 3,5-tonn diesel Crafter.

VW Crafter Hyhttps://admin.parkers.co.uk/PageFiles/271329/VW-Crafter-HyMotion-05.jpgMotion concept - driving

Mer viktig kanskje, er brenselcelleteknologien lettere enn ekvivalenten e-Crafter som ren elektrisk varebil, da den ikke krever de tungvektige litium-ion-batteriene til denne modellen.

Når kommer VW Crafter HyMotion i salg?

VW har ingen bestemte planer om å sette brenselcelleteknologi til produksjon i Crafter ennå, men etter hvert som antallet hydrogenstasjonstanker øker, gjør det også levedyktigheten til alternative drivstoffkjøretøyer som denne.

Så det kan bli raskere enn du kanskje tror.

Kilde:

https://www.parkers.co.uk/vans-pickups/news/2018/vw-crafter-hymotion-hydrogen-fuel-cell-concept/ 

Medlemmer