Hydrogenlastebiler

Utviklingen av hydrogenlastebiler har på få år fått et voldsomt oppsving, med ordrer på flere tusen kjøretøy. Det har vært en rivende utvikling for elektrifisering i tungtransport generelt, men også med hydrogendrift de senere årene. Fra å lenge være en visjon et stykke fram kommer nå en rekke hydrogenlastebiler i uttesting og drift under de kommende årene i Norge, Europa og USA.

Det er en naturlig evolusjon som har gått fra utvikling og uttesting av hydrogenbusser gjennom ulike FoU-demonstrasjonsprogram de siste ti årene, som har muliggjort at teknologien nå har modnet  til et tilstrekkelig nivå for å integreres med en raskt voksende elektrifiseringstrend i lastebilbransjen.

Visjon om 1000 hydrogenlastebiler i Norge

I samarbeid med Greensight har NHF lansert en visjon om å få 1000 hydrogenlastebiler på norske veier innen 2023. Sammen med Greensight har NHF utarbeidet et notat som viser status for satsing på hydrogendrevne lastebiler internasjonalt. Her kan du laste ned notatet.

Nikola One - langdistanse semitrailer

Nikola One blir en amerikansk "klasse 8-truck" for langdistansetransport bygget for USA, med heftige spesifikasjoner og ekstremt lang rekkevidde. Nikola har mottatt vanvittige 8000 forhåndsbestillinger, og erfarte så stor suksess ved lanseringen av lastebilen i desember 2016 at de måtte stoppe forhåndssalget inntil videre. I Norge har Tine, Tenden Transport og VT-gruppen bestilt biler så langt, og flere har meldt sin interesse.

SCANIA H2 truck

ASKO blir Europas første lastebilkunde for hydrogendrevne lastebiler fra Scania. De første bilene skal leveres i 2018, og er ventet å ha ca 400 km daglig rekkevidde. Flere detaljer om lastebilmodellen er ventet å komme i løpet av høsten 2017.

Hyundai XCient Fuel Cell hydrogenlastebil

Hyundai Motor Company i Korea har utviklet en ny hydrogenelektrisk lastebil og inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere hele 1.000 slike i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023.

Toyota "Project Portal" Fuel Cell Truck

Toyota har sammen med en rekke parnere jobbet med å utvikle en såkalt "Class 8 Drayage truck", en tung trekkvogn kapabel til å trekke en last på 36 tonn, med tilsvarende 670 HK under panseret.

ESORO - Emoss/PowerCell prototype hydrogenlastebil

Parallelt med ASKOs utvikling av hydrogenlastebilprosjekt, har også den sveitsiske logistikkoperatøren COOP kjørt et utviklingsprogram sammen med kjøretøyutvikleren Esoro og lansert Europas første "fullblods" hydrogenlastebil.

Medlemmer