
Med dette nye bussdesignet har Wrightbus pløyd viktig ny mark innen bruk av hydrogenteknologi i nullutslippsbusser. Uttesting av dette designet er viktig fordi det åpner for at også langdistansebusser eller det såkalte coach-segmentet, kan integreres med hydrogendrift uten å kompromittere med høyde og utsikt i passasjerkupeen. Forutsetningen er at dette testes og verifiseres, noe Wrightbus' dobbeldekker vil gjøre i London de kommende årene.
Denne bussen vil få en kompakt brenselcelle på kun 60 kW, i motsetning til det som har vært standard i hydrogenbussene som har vært vanlige i Europa så langt med brenselcellesystem på rundt 120-150 kW, med to sammensatte moduler. Systemet blir altså mye mer kompakt, noe som er mulig både gjennom produktforbedring og fordi dobbeldekkerbussene i London går med generelt lav hastighet fordi de snirkler seg gjennom tett trafikk i London sentrum. Brenselcella vil kontinuerlig lade en batteripakke som håndterer effekttoppene ved akselerasjon.
Wrightbus har også 8 "singeldekker"-hydrogenbusser gående i trafikk i London, som ble bygget til det Europeiske CHIC-prosjektet (2012-2016).
Les mer på www.fuelcellbuses.eu