Toyota fra 2020: personbiler, SUVer og pickups

Toyota presenterte sommeren 2018 grandiose planer med tidobling av brenselcelleproduksjon allerede fra 2020, og intensiverer investeringen for hydrogenbiler for å utforme billigere, massemarkeds personbiler og SUVer.

Toyota fra 2020: personbiler, SUVer og pickups


Konseptbilde av Toyota FCV. Illustrasjon fra Toyota Motor Corporation.

De vil ta ut effektene av Mirai-brenselcellen og skyver samtidig teknologien over i busser og lastebiler for å skape stordriftsfordeler.

Toyota girer nå opp med forbedringer for neste generasjon hydrogenbiler. Somme kilder refererer til en forbedret versjon av Mirai, forventet lansert i forbindelse med Tokyo-OL i 2020, men det snakkes om flere andre bilmodeller. Toyota ønsker å motbevise konkurrerende bilprodusenters påstander om begrensede bruksforhold for hydrogenkjøretøy.

Produsenten av Prius, verdens første masseproduserte "miljøvennlige" bensin-hybridbil på 1990-tallet, sier at den kan popularisere hydrogenbiler ved å gjøre dem billigere mye billigere. 

"Vi skal skifte fra begrenset produksjon til masseproduksjon, redusere mengden dyre materialer som platina som brukes i brenselcellekomponenter, og gjøre systemet mer kompakt og kraftig," sier Yoshikazu Tanaka, maskiningeniør av Mirai, i et intervju med Reuters. Toyota planlegger en faset introduksjon av andre "FCV-modeller" som er deres betegnelse, inkludert en rekke SUVer, lastebiler og kommersielle lastebiler.

Ned mot Toyota Corolla-kostnader

I følge Toyotas FCV-hydrogenguru Katsihiko Hirose, er potensialet for kostnadsreduksjon meget stort. Platina-kostnadene for eksempel er kraftig synkende, fordi andelen platina nærmer seg området som brukes i dag i diesel-katalysatorer, hvor platina-kostnaden er snakk om rundt 10.000 kr.

Bilprodusenten er tilbakeholden med å kommentere detajler for fremtidige produktplaner. Men det har utviklet FCV-prototyper av små nyttekjøretøy og store lastebiler basert på modeller som allerede er på veien, for å møte konkurranse fra Tesla og Nikola som utvikler elektriske og hydrogendrevne lastebiler fra grunnen av.

"Vi skal bruke så mange deler fra eksisterende personbiler og andre modeller som mulig i brenselcelle-trekkvogner," sa Ikuo Ota, leder av ny forretningsplanlegging for brenselcelleprosjekter i Toyota. "Ellers vil vi ikke se fordelene med masseproduksjon."

Selskapet satser også på forbedret ytelse. Toyota ønsker å presse rekkevidden til neste versjon av Mirai til 700-750 kilometer fra rundt 500 km, og 1000 kilometer innen 2025, i følge autoblog.com.

Kilder

Autoblog: Toyota hydrogen vehicle production suv truck 

The Drive: Exclusive: Toyota hydrogen boss explains how fuel cells can achieve Corolla costs 

 

Medlemmer