
Bilen blir med andre ord det beste av begge verdener innenfor nullutslippstransport.
Preproduksjonsmodellen som kommer i en liten serie høsten 2017, vil videreut og det tas sikte på introduksjon i Norge i løpet av 2018. Spesifikasjonene er fortsatt ikke detaljerte og tallene våre baserer seg på tilgjengelig informasjon.
Det kom i løpet av våren 2017 spekulasjoner om innskrenking i Daimlers hydrogenprogram, meldt av ulike utenlandske elbil-medier, men dette stemmer ikke, ifølge Daimler. De har tvert imot understreket av hydrogendrift vil ha stort fokus i kommende bilmodeller framover, parallelt med at de nå ruller ut en rekke elbilmodeller de kommende årene. Mer informasjon om dette ventes ved lansering av GLC Fuel Cell plug-in til høsten.
Spesifikasjoner | |
Rekkevidde | ~500 km (NEDC) (435km i H2-modus, 49 km i EV-modus) |
Trykk | 700 bar |
Tankvolum | 4,4 kg |
Topphastighet | 200 km/t |
Maks effekt (kW) | 147 kW (200 HK) |
Kg per mil | - |
Seter | 5 seter |
Pris | Preproduksjonsserie, serieprod.modell kommer i 2019 |
Batteripakke | 13,8 kWh (brutto) |
Rekkevidde (batteri) | ~49 km (NEDC) |
Les mer fra Daimler her, samt:
http://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-debuts-in-frankfurt/