
Audi varslet i mars 2019 at selskapet har under utvikling en ny modell, som skal presenteres i løpet av året. Audis nye sjef Bram Schot har uttalt at de asiatiske bilprodusentene har solide hydrogensatsinger, og at tyske bilprodusenter nå må følge etter. Han varslet en betydelig oppintensivering av satsingen i Audi, som skal spres videre i Volkswagen-konsernet.
Om Audi h-tron Quattro Concept
I h-tron har brenselcella selskap av et mindre litiumionebatteri som kan levere opp til 100 kW under akselerasjon. Audi oppgir ikke energikapasiteten, men skriver at batteriet veier cirka 60 kg.
Hydrogenbilen er utrustet med to elmotorer: En 90 kW-motor på forakslingen og en som yter 140 kW på bakakslingen.
Med et dreiemoment på 550 newtonmeter skal suv-en være i stand til å akselerere fra null til 100 kilometer i timen på under sju sekunder. Topphastigheten skal være 200 km/t.
Tyskland har et mål om å idriftssette 100 hydrogenstasjoner ved årsskiftet 2019-2021, og intensiverer nå ambisjonen om at ikke bare de asiatiske, men også tyskproduserte biler skal rulles ut i det som helt klart er Europas tetteste hydrogenstasjonsnett.
Les mer på www.tu.no/artikler/audi-lanserer-lynkjapp-hydrogen-suv/276361 og