Hydrogenbiler

Hyundai Nexo

Hyundai lanserte sin andre serieproduserte hydrogenbil i januar 2018 under CES i Las Vegas, og startet salget av bilen sommeren 2018. Bilen har rundt 700 kilometers rekkevidde og er kåret til den desidert mest komplette hydrogenbilen til nå. Spekket med avanserte funksjoner for sikkerhet og komfort, med lang rekkevidde og foreløpig begrenset stasjonsnett er det ventet at modellen kan bli svært populær i Norge.

Toyota Mirai

Toyota har lenge satset på hydrogenbiler gjennom ulike prototyper, men lanserte den første serieproduserte bilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og ny modell er antydet i 2019. "Miraien" har solgt godt og Norge ligger høyt oppe på salgstoppen i europeisk sammenheng.

Toyota fra 2020: personbiler, SUVer og pickups

Toyota presenterte sommeren 2018 grandiose planer med tidobling av brenselcelleproduksjon allerede fra 2020, og intensiverer investeringen for hydrogenbiler for å utforme billigere, massemarkeds personbiler og SUVer.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i en liten serie i 2016 og de første eksemplarene kom til Europa samme år gjennom HyFive-prosjektet, til bl.a. Danmark og Tyskland.

BMW i Hydrogen NEXT (X5)

Endelig letter BMW på sløret - og viste fram en ny barsk "i Hydrogen NEXT" konseptbil, basert på SUVen X5, under bilmessa i Frankfurt. Denne blir heftig og vil komme i småskala-produksjon fra 2022.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. I 2017 lanserte de GLC F-Cell - en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

BMW 5 Gran Turismo

BMW har bygget en liten serie modell 5 GT hydrogenbiler med heftige spesifikasjoner og komfortnivå. Disse har vært testet siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje.

Kia FCEV SUV - Sorento

Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Kia har testet en rekke prototyper i USA og Sør-Korea siste tiåret, og har også gjort stor suksess med elbil- og plug-in-modeller de siste årene. Kia deler på forskningsressursene fra Hyundai og det ventes dermed at deres første serieproduserte hydrogenbil henter det ypperste av ytelse fra brenselcelleutviklingen i konsernet.

Audi h-tron quattro - og ny modell i 2019

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og etablert en engen utviklingsavdeling i Canada, i samarbeid med Ballard. Både VW Passat og Golf har blitt bygget i hydrogenprototyper, men etter å ha konsolidert satsingen er det Audi som nå står for hydrogenutvikingen i konsernet. Sommeren 2018 inngikk også Audi et nytt samarbeid med Hyundai, for patentutveksling og ytterligere kommersialisering. I 2015 viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro, og med utgangspunkt i denne spreke bilen gikk utviklingen i 2016 videre mot hydrogenvaranten h-tron quattro. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

Toyota Fine-Comfort Ride -konseptbil

Toyota presenterte oktober 2017 frem konseptbilen Fine-Comfort Ride, som skal ha hele 1000 km rekkevidde, 6 seter og en meget romslig kupe.

Opel - Peugeot - Citroen - DS

Den franske PSA-gruppen som omfatter Peugeot, Citroen og DS, kjøpte Opel i mars 2017 fra amerikanske General Motors (GM). GM har jobbet i flere tiår med brenselcelleteknologi, med prototyper både som Opel Zafira og Chevrolet Equinox, i omfattende programmer med mange kjøretøy på veiene både i USA og Europa. PSA-gruppen uttalte våren 2018 at Opels forskningssenter i Rüsselsheim vil huse konsernets satsing på utvikling av hydrogenbiler, som forlengelse av pågående elektrifiseringsstrategi. Det antas at introduksjon av brenselcelleteknologi i modellporteføljen vil komme en gang rundt 2022.

Bentley - planlegger for hydrogen-SUV

Bentley skal ha elektrifiserte versjoner av alle sine biler innen 2025, men det britiske selskapet ser også på brenselcelleteknologi.

Genesis GV80 FCEV Concept

Hyundais luksusmerke Genesis avslørte en hydrogendrevet konseptbil på New York Auto Show i april 2017 - og det viser retningen som andre bilprodusenter bør rette seg mot.

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenbil til det norske markedet. Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.

Medlemmer