Kjøretøy

Hydrogen kan benyttes i en rekke ulike typer kjøretøy. Utviklingen har tatt ekstra fart de siste årene og under kan du se en oversikt over de ulike kjøretøyene som er på markedet i dag og de som er på vei.

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenbil til det norske markedet. Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.

Hyundai Nexo

Hyundai lanserte sin andre serieproduserte hydrogenbil i januar 2018 under CES i Las Vegas, og vil starte å selge bilen i utvalgte markeder fra sommeren 2018. Bilen skal kunne nå imponerende 800 kilometers rekkevidde og får et høyt komfortnivå. SUVen er 20% lettere og 10% mer effektiv enn forgjengeren ix35, og får betydelig større innvendig plass. Med lang rekkevidde og begrenset stasjonsnett enn så lenge er det ventet at modellen kan bli svært populær i Norge.

Toyota Mirai

Toyota har lenge satset på hydrogenbiler gjennom ulike prototyper, men lanserte den første serieproduserte bilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og ny modell er antydet i 2019. "Miraien" har solgt godt og Norge ligger høyt oppe på salgstoppen i europeisk sammenheng.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i en liten serie i 2016 og de første eksemplarene kom til Europa samme år gjennom HyFive-prosjektet, til bl.a. Danmark og Tyskland.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. I 2017 lanserte de GLC F-Cell - en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

BMW 5 Gran Turismo

BMW har bygget en liten serie modell 5 GT hydrogenbiler med heftige spesifikasjoner og komfortnivå. Disse har vært testet siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje.

Kia FCEV SUV - Sorento

Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Kia har testet en rekke prototyper i USA og Sør-Korea siste tiåret, og har også gjort stor suksess med elbil- og plug-in-modeller de siste årene. Kia deler på forskningsressursene fra Hyundai og det ventes dermed at deres første serieproduserte hydrogenbil henter det ypperste av ytelse fra brenselcelleutviklingen i konsernet.

Audi h-tron quattro concept

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og etablert en engen utviklingsavdeling i Canada, i samarbeid med Ballard. Både VW Passat og Golf har blitt bygget i hydrogenprototyper, men etter å ha konsolidert satsingen er det Audi som nå står for hydrogenutvikingen i konsernet. I 2015 viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro, og med utgangspunkt i denne spreke bilen gikk utviklingen i 2016 videre mot hydrogenvaranten h-tron quattro. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

Toyota Fine-Comfort Ride -konseptbil

Toyota presenterte oktober 2017 frem konseptbilen Fine-Comfort Ride, som skal ha hele 1000 km rekkevidde, 6 seter og en meget romslig kupe.

Genesis GV80 FCEV Concept

Hyundais luksusmerke Genesis avslørte en hydrogendrevet konseptbil på New York Auto Show i april 2017 - og det viser retningen som andre bilprodusenter bør rette seg mot.

Opel - Peugeot - Citroen - DS

Den franske PSA-gruppen som omfatter Peugeot, Citroen og DS, kjøpte Opel i mars 2017 fra amerikanske General Motors (GM). GM har jobbet i flere tiår med brenselcelleteknologi, med prototyper både som Opel Zafira og Chevrolet Equinox, i omfattende programmer med mange kjøretøy på veiene både i USA og Europa. PSA-gruppen uttalte våren 2018 at Opels forskningssenter i Rüsselsheim vil huse konsernets satsing på utvikling av hydrogenbiler, som forlengelse av pågående elektrifiseringsstrategi. Det antas at introduksjon av brenselcelleteknologi i modellporteføljen vil komme en gang rundt 2022.

SymbioFCell/Renault Kangoo ZE H2

SymbioFCell er et fransk selskap i Michelin-gruppen som integrerer brenselcelle- og tankløsning i eksisterende Renault Kangoo ZE el-varebil. Dette dobler rekkevidden og gjør bilen mye mer attraktiv for næringsmarkedet og offentlig sektor, da man ikke blir avhengig av daglig lading, slik at bilen får betraktelig større autonomi.

Symbio FCell/Nissan EV-200 H2

Symbio FCell presenterte på FC EXPO 2017 i Tokyo deres neste hydrogen-varebil for serieproduksjon, som skal lanseres i 2018. Den blir også tigjengelig som 7-seters passasjerbil, og Taxi Parisien (som utstilt i Tokyo) blir trolig lanseringskunde.

SymbioFCell/Renault Master Z.E H2

SymbioFCell skal også introdusere rekkeviddeforlenger for den nye Renault Master ZE, som ble lansert i januar 2017. Batterimodellen har 200 km (NEDC) rekkevidde, men Symbios brenselcellepakke vil øke denne til 350 km, uten reduksjon i kjørelengde vinterstid. Symbios versjon vil introduseres i 2018.

Hyundai H350 hydrogen-varebil/minibuss

Hyundai har vist fram en prototype på hydrogenvarianten av H350, som vurderes satt i produksjon.

VW Crafter HyMotion

Volkswagen presenterte under IAA 2018 i Hannover konseptet for en VW Crafter hydrogenvarebil, kalt HyMotion. Denne bygger videre med økt rekkevidde og raskere fylling, fra eCrafter som nylig ble presentert.

Chevrolet Colorado ZH2 Pickup

General Motors etablerte i 2015 samarbeid med TARDEC (Hærens FoU-avdeling i det amerikanske forsvaret) om utvikling av en hydrogendrevet pickup med råe egenskaper. Siden våren 2017 er denne under testing, med lovende resultater.

Visjon om 1000 hydrogenlastebiler i Norge

I samarbeid med Greensight har NHF lansert en visjon om å få 1000 hydrogenlastebiler på norske veier innen 2023. Sammen med Greensight har NHF utarbeidet et notat som viser status for satsing på hydrogendrevne lastebiler internasjonalt. Her kan du laste ned notatet.

Nikola One - langdistanse semitrailer

Nikola One blir en amerikansk "klasse 8-truck" for langdistansetransport bygget for USA, med heftige spesifikasjoner og ekstremt lang rekkevidde. Nikola har mottatt vanvittige 8000 forhåndsbestillinger, og erfarte så stor suksess ved lanseringen av lastebilen i desember 2016 at de måtte stoppe forhåndssalget inntil videre. I Norge har Tine, Tenden Transport og VT-gruppen bestilt biler så langt, og flere har meldt sin interesse.

SCANIA H2 truck

ASKO blir Europas første lastebilkunde for hydrogendrevne lastebiler fra Scania. De første bilene skal leveres i 2018, og er ventet å ha ca 400 km daglig rekkevidde. Flere detaljer om lastebilmodellen er ventet å komme i løpet av høsten 2017.

Hyundai XCient Fuel Cell hydrogenlastebil

Hyundai Motor Company i Korea har utviklet en ny hydrogenelektrisk lastebil og inngått en avtale med sveitsiske H2 Energy om å sammen levere hele 1.000 slike i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023.

Toyota "Project Portal" Fuel Cell Truck

Toyota har sammen med en rekke parnere jobbet med å utvikle en såkalt "Class 8 Drayage truck", en tung trekkvogn kapabel til å trekke en last på 36 tonn, med tilsvarende 670 HK under panseret.

ESORO - Emoss/PowerCell prototype hydrogenlastebil

Parallelt med ASKOs utvikling av hydrogenlastebilprosjekt, har også den sveitsiske logistikkoperatøren COOP kjørt et utviklingsprogram sammen med kjøretøyutvikleren Esoro og lansert Europas første "fullblods" hydrogenlastebil.

EvoBus (Mercedes-Benz)

EvoBus er en del av Daimler-konsernet og har testet hydrogenbusser i over ti år, og deres busser testes blant annet i Aargau, Bolzano, Milano, Stuttgart og Karlsruhe. De vil lansere en helt ny og oppgradert modell i 2018.

VanHool A330 og AG300 hydrogenbusser

VanHool har jobbet i mange år med hydrogenbussutvikling, først for amerikanske operatører, og fra 2011 begynte de å produsere busser til det europeiske CHIC-prosjektet, inklusive Ruters 5 hydrogenbusser. I USA bygde de først 12 meters toakslede busser men pga. europeiske kapasitetskrav ble dette utvidet til treakslede 13-meters busser. Nå har VanHool også utviklet en ny 18-meters leddbuss.

Solaris Urbino 18 hydrogen + batteri/trolley leddbuss

Polske Solaris, en velbrukt bussleverandør med flere hundre busser i trafikk bl.a. i Osloregionen, har testet to prototype Urbino 18 electric med brenselcelle-rekkeviddeforlenger i Hamburg siden 2014. Solaris fikk i 2016 en ny stor kontrakt med bussoperatøren i Riga for 10 stk trolley-busser med tilsvarende brenselcelle-rekkeviddeforlenger som vil settes i drift fra høsten 2017.

Wrightbus – Dobbeldekker hydrogenbuss

Til den store Zero Emission Bus Conference i London i desember 2016, overrasket Wrightbus bransjen med avdukingen av et helt nytt konsept for hydrogenfremdrift i buss, da de presenterte verdens første hydrogen-dobbeldekkerbuss. Denne skiller seg fra "tradisjonelle" hydrogenbusser ved at den har plassert tanksystemene bakerst og i bunnen av bussen, og utnytter istedet høyden langs hele kupeen til større passasjerkapasitet med et lite arealmessig fotavtrykk.

Caetanobus Fuel Cell / Toyota

I Europa vil Toyota levere sitt brenselcellesystem, inkludert brenselcellestacks, hydrogentanker og andre nøkkelkomponenter til det portugisiske bussingeniør- og produksjonsfirmaet Caetanobus, for produksjon av hydrogendrevne bybusser tilpasset det europeiske markedet.

Hyundai FCEB

Hyundai utvikler nå tredje generasjons hydrogenbuss, som presenteres i 2018. Denne bygger på erfaringer fra første generasjons buss i 2006 og 2. generasjon i 2009. Sør-Korea satte denne sommeren et nytt mål om 1000 hydrogenbusser på veiene innen 2022.

VDL Phileas ledd-hydrogenbuss

Nederlandske VDL bygget i 2011 et knippe prototype Phileas leddbusser som har vært demonstrert i Köln og Amsterdam. VDL deltar sammen med de andre aktuelle bussleverandørene og FCH JU i en MoU om videreutvikling og kommersialisering av en ny generasjon hydrogenbusser i perioden 2018-2020.

Medlemmer