Tyske hydrogenlastebiler til Norge

Den tyske lastebilprodusenten Quantron vil samarbeide med bedrifter i H2 Truck-prosjektet om å levere hydrogenlastebiler til Norge.

Publisert: 06. December 2021
Tyske hydrogenlastebiler til Norge

Quantron skal ha lastebiler klare for leveranse til Norge i 2023. Illustrasjon: Quantron 

– Med dette faller den siste brikken på plass for å få hydrogenlastebiler på norske veier, sier prosjektleder Jan Carsten Gjerløw i H2 Truck.

Lastebilprodusenten vil starte produksjon av hydrogenkjøretøy i 2022, og skal kunne levere lastebiler til Norge i 2023.

– Transportnæringen er klar. Det vi trenger er lastebilene. Jeg er glad for å kunne samarbeide med Quantron for å kickstarte utrullingen av hydrogenlastebiler i Norge, sier Gjerløw.


Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder i H2 truck og daglig leder i Evig Grønn, gleder seg til  å se flere hydrogenlastebiler på veiene, som her hos Asko i Trondheim.

Avgørende gjennombrudd

H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw ser på samarbeidet med Quantron som et gjennombrudd for prosjektet, og for utrullingen av utslippsfrie lastebiler i Norge.

Quantron ble etablert i 2019 som en høyteknologisk spin-off av Haller GmbH & Co. Selskapet har et strategisk partnerskap med Ballard Power Systems om brenselceller for tunge, hydrogendrevne kjøretøy (FCEV).

– Vi er glade for at Quantron AG kan bli med i hydrogenoffensiven i Norge, sammen med vår partner Ballard Power Systems og H2 Truck, sier Michael Perschke, administrerende direktør og styremedlem i Quantron AG.

Sterke, norske partnere

H2 Truck har samlet hele verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge, fra produsenter av grønt hydrogen og stasjonsoperatører, til utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Oslo kommune og Viken fylkeskommune er også nære samarbeidspartnere.

Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw, som er daglig leder i Evig Grønn AS, er opptatt av å få politikerne enda sterkere på banen. Han viser til at flere produsenter forbereder produksjon av hydrogenlastebiler. Skal Norge beholde sin posisjon som attraktivt «hydrogenland», haster det å få på plass gode støtteordninger for fyllestasjoner og innkjøp av hydrogenlastebiler, påpeker han.

Norsk Hydrogenforum har blitt partner i H2 Truck prosjektet og ønsker å støtte det gode arbeidet som gjøres.

– Å samle alle kreftene i hele verdikjeden er avgjørende for å lykkes. At det nå kommer et større antall hydrogenlastebiler til Norge i 2023, er veldig gode nyheter, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i NHF.

H2 Truck er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune. Prosjektet omfatter følgende bedrifter:

  • Statkraft
  • Everfuel Norway
  • Hynion
  • Hexagon Purus
  • Ballard Power Systems Norway
  • Faun
  • Toyota Norge
  • ASKO
  • DB Schenker
  • ColliCare
  • Litra
  • Nilsen og Kokkersvold
  • Norsk Gjenvinning
  • Posten Norge
  • PostNord
  • Transport-Formidlingen
  • Coop Norge
  • Dahl Optimera Norge
  • Rema Distribusjon Norge
  • DNB
  • Ife / FME MoZEES
  • Kunnskapsbyen Lillestrøm
  • Norsk Hydrogenforum
  • ZERO

Medlemmer