Nikola i storallianse med Iveco, Bosch og Hanwha

Iveco-eier CNH, Bosch og solselskapet Hanhwa har inngått strategiske og eksklusive partnerskap med Nikola om utvikling av hydrogenlastebiler. Med det starter et nytt kapittel i Europeisk lastebilindustri.


– Det har vært spennende å følge Trevor Milton i Nikola (t.v.) og hans hydrogeneventyr. Vi kan nå begynne å se konturene av et Kodak-moment for de tradisjonelle lastebilprodusentene, sier Kristian E. Vik (t.h.). Foto: Steinar Aasen, Kunnskapsbyen Lillestrøm

Et stort grep for Europas lastebilproduksjon ble tatt denne uken. Tidsdag 3. sept offentliggjorde amerikanske Nikola Corp. og nederlandsk-italienske CNH og Iveco en stor kapitalinnsprøytning til Nikolas utviklingsløp, og i dag 5. september har Bosch og Hanwah fulgt på med en tilsvarende deal. Kapitalinnsprøytningen legger også grunnlaget for Nikolas Europasatsing.

I pressemeldingen fra Nikola fremgår det at CNH som eier Iveco, investerer 250 millioner US dollar, mens Bosch og Hanwha investerer 100 millioner dollar hver. Tilsammen utgjør dette over 4 milliarder kroner.

Samarbeidet innebærer også leveranse av nøkkelkomponenter for å sette fart på lanseringene av Nikola TWO og Nikola TRE. Trevor Milton, CEO i Nikola, meldte i fjor ambisjon om å starte storproduksjon av sine lastebiler i Europa, så det ligger nå an til at Ivecos fabrikker blir utgangspunktet for dette. Les mer om de bilindustri-relaterte detaljene i denne artikkelen hos at.no.

Norske NEL Hydrogen som allerede har en avtale med Nikola, skal levere fyllestasjoner.

Endrer maktbalansen for lastebilproduksjonen i Europa

– Dette forrykker maktbalansen i europeisk lastebilindustri, hvor vi har sett at de store aktørene Daimler, Scania, DAF, Renault og Volvo, så langt ikke har svart på utfordringen fra Nikola og koreanske Hyundai. Dette vil heve temperaturen hos de øvrige europeiske produsentene, etterhvert som vi nå ser tøffere utslippskrav fra myndighetene overfor transportbransjen, sier generalsekretær Kristian E. Vik i Norsk Hydrogenforum. 

Etter at Nikola varslet lanseringen av europeisk-designede Nikola Tre, i fjor høst har det vært et tidsspørsmål før Nikola ville gå ut med samarbeidspartner og produksjonsplaner på europeisk jord. Ser vi konturene av et Kodak-moment for de tradisjonelle lastebilprodusentene?

Medlemmer