Nel-elektrolysør til lastebilprosjekt i Sveits

Nel skal levere produksjonsutstyr for tilvirking av grønt hydrogen til det store hydrogenlastebilprosjektet i Sveits.

Publisert: 03. May 2021

Hydrogen trykksatt til 350 bar vil bli overført direkte fra Nel-systemet til trailerne som skal betjene hydrogenstasjonsnettverket til drivstoffselskapet Hydrospider. Foto: Hydrospider

Nel Hydrogen Electrolyser, som er en divisjon av Nel ASA, skal levere en 2 MW PEM-elektrolysør til H2 Energy, som har ansvar for drivstofforsyningen til de sveitsiske hydrogenlastebilene.

Leveransen er en ny milepæl i utviklingen av en kommersiell grønn hydrogeninfrastruktur, fremholder Raymond Schmid, VP Sales and Marketing EMEA hos Nel Hydrogen Electrolyser.

– Den viser at hydrogen for tunge kjøretøyer er en realitet. Vi er stolte over at vår kompakte PEM-containerløsning er valgt til å levere drivstoff til dette fyllestasjonsnettverket, sier han i en børsmelding fra Nel.

Omfatter 1600 hydrogenlastebiler

Elektrolysørsystemet fra Nel er det andre som leveres til det grønne hydrogeninfrastrukturnettverket som forsyner de første 46 Hyundai-lastebilene som opererer i Sveits.  Lastebilflåten skal bygges ut til å omfatte 1600 kjøretøyer innen 2025.

Nel-systemet vil fylle 350 bar direkte på trailere som vil betjene hydrogenstasjonsnettverket til drivstoffselskapet Hydrospider.

Selskapet H2 Energy jobber sammen med en rekke partnere for å etablere et landsdekkende nettverk av hydrogenstasjoner og forsyningskjeder også i andre land, blant dem Norge.

En spennende avlegger i Norge

Akershus Energi, Greenstat og Nel har – sammen med sveitsiske H2 Energy – etablert det norske hydrogenproduksjonsselskapet Viken Hydrogen AS (tidligere Green H2 Norway AS) som vil bli en leverandør av drivstoff til norske hydrogenlastebiler.


Frank Sagvik leder satsingen ny, fornybar energi hos Akershus Energi, som er en sentral partner i selskapet Viken Hydrogen og i arbeidet for å etablere hydrogenproduksjon sentralt på Østlandet. Her demonstrerer han for NHFs generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen hvor enkelt fornybart hydrogen kan fylles på norske lastebiler.

Her til land satser prosjektet H2 Truck på å rulle ut minimum 100 hydrogenlastebiler innen 2025. Prosjektet er sammen satt av sentrale aktører fra hele verdikjeden for å sikre en robust utbygging.

Infrastrukturen skal komme på plass før kjøretøyene – og bygges ut i takt med behovet. Selskapene Everfuel og Hynion skal stå for utbyggingen av fyllestasjonene.

Medlemmer