Symbio leverer en hydrogenvariant av Nissans sjuseter E-NV200 til flåteoperatører fra neste år.

Lanserer Nissans elbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger. Men allerede i år kommer den første ladehybriden med hydrogen på markedet.

SymbioFCell har lansert en brenselcellepakke som fungerer som rekkeviddeforlenger til elbilen Nissan E-NV200. Med denne om bord kan elbilen kjøre minst 500 kilometer.

Det er en grei oppgradering fra den opprinnelige rekkevidden på 170 kilometer (NEDC). Teknologi som dette er på vei ut på markedet i år.

Brenselcelleløsningen kan integreres i bilen uten at seteplassene reduseres. Bilen kan dermed fortsatt ha inntil sju seter.

Bilen kan fremdeles lades som vanlig, og gjøres dermed i realiteten om til en ladehybrid med lang batterirekkevidde fra et 24 kilowattimers batteri.

Nyheten ble presentert under FC Expo-konferansen i Tokyo forrige uke. 

Integreres i bilen

Det er imidlertid ikke snakk om tilleggsutstyr du kan kjøpe til din eksisterende E-NV200. Dette er en integrert løsning. Videre er den ikke ment for privatmarkedet, men for flåtemarkedet.

Symbio planlegger å tilby løsningen til drosjeoperatører og andre som driver med persontransport i Europa, som en nullutslippsløsning.

Med lang rekkevidde kan elbiler operere på linje med biler med forbrenningsmotor. Løsningen inkluderer en hydrogentank med en kapasitet på 3,8 kg.

Elbilen Renault Kangoo Z.E. med hydrogenrekkeviddeforlenger utviklet av Symbio.
Elbilen Renault Kangoo Z.E. med hydrogenrekkeviddeforlenger utviklet av Symbio. Foto: Symbio

Symbio er delvis eid av Michelin og Engie, og produserer brenselcellestabler som kan yte fra 5 til 300 kilowatt. Selskapet lager brenselcelleløsninger til alt fra busser til båter, og lanserte allerede i 2015 en brenselcelleutgave av varebilen Renault Kangoo Z.E. 

Skedsmo kommune har bestilt den første Kangoo Z.E. H2 i Norge, og mottar denne i løpet av våren 2017.

Nyheten er hentet fra tu.no - les flere detaljer her.

Medlemmer