Hyundai og Cummins med storavtale for brenselcellesystemer i større kjøretøyer

Hyundai og Cummins skal samarbeide om elektriske drivlinjer med brenselceller til leveranser i USAs bilindustri. Det vil i første omgang satses mot nærings- og nyttekjøretøy, gjennom integrasjon i samarbeid med nordamerikanske bilprodusenter.

Det er ingenting å si på ambisjonene hos Hyundai - og "hydrogen-nykommeren" Cummins, som forrige uke signerte en intensjonsavtale om samarbeid for i fellesskap å evaluere mulighetene for å utvikle og kommersialisere elektriske- og brenselcelle-drivlinjer. Amerikanske Cummins er en av verdens største produsenter av dieselmotorer som de leverer til bokstavelig talt alle segmenter, men har i en tid posisjonert seg mot brenselceller bl.a. som medlem i Hydrogen Council, og ble tidligere i høst majoritetseier i canadiske Hydrogenics, en av verdens ledende brenselcelleprodusenter.  

Cummins er en av hovedleverandørene av motorer til pick-ups og andre store bilmodeller i USA, og med den nye avtalen med Hyundai, ligger forholdene derfor tilrette for en storsatsing for hydrogen og brenselceller i amerikansk bilundistri.

Forberder storskala introduksjon i amerikansk bilindustri

Drivlinjen Cummins nå vil utvikle, skal hente det beste fra Hyundais skalaproduserte brenselcellesystemer og kombinere det med Cummins' elektriske drivlinje, batteri og kontrollteknologier, sier selskapene i en pressemelding. Innledende utvikling vil fokusere på det nordamerikanske markedet for kommersielle kjøretøyer, inkludert samarbeid med nordamerikanske bilprodusenter om integrering av disse systemene i deres kjøretøy.


Dodge Ram pick-up med Cummins-dieselmotor (Foto: Cummins)

Industrikonsernene vil også undersøke måter de kan samarbeide om å utvikle neste generasjons brenselcellesystemer. De har forpliktet seg til å jobbe felles i team for å undersøke og forfølge andre samarbeidsområder.

Partnerskapet vil tillate Hyundai å øke sin tilstedeværelse i det nordamerikanske nyttekjøretøymarkedet, og Cummins for å forbedre sin elektrifiserte kraftproduktportefølje ved å legge til Hyundais avanserte brenselcelleteknologier.

Avtalen kommer som følge av at etterspørselen etter brenselcelleteknologi øker, sier selskapene. Hydrogen kan produseres fra fornybare kilder, lagres økonomisk og distribueres for en rekke industrielle energiforbruksapplikasjoner; samt brukt i kjøretøyer med brenselceller.

Hyundai åpnet verdens første kommersielle produksjonsanlegg for hydrogen-brenselcellebiler i 2013, og begynte salget av verdens første kommersialiserte hydrogendrevne kjøretøy, ix35 Fuel Cell, i 2015. Nexo, Hyundais andre generasjons elektriske hydrogenbil med en rekkevidde på over 660 km, er en enda større SUV som avgir ren vanndamp og til og med renser luften mens du kjører.

Hyundais system består av brenselcellestacken som konverterer lagret hydrogen til elektrisitet, i tillegg til andre subkomponenter for termisk styring og lufttilførsel, blant andre integrerte prosesser for kraftproduksjon.

Cummins lanserte i 2018 sitt nye forretningsområde Electrified Power, som designer og produserer helelektriske og hybride drivlinjesystemer sammen med komponenter og delsystemer for å betjene kommersielle markeder når de tar i bruk elektrifisering. Til dags dato har virksomheten introdusert komplette elektrifiserte drivlinjeløsninger i seks markeder fordelt på syv applikasjoner (les mer i link).

Sammen med den store satsingen hos Nikola i USA, ligger det nå tilrette for en betydelig større satsing på hydrogen i veitransporten i Nord-Amerika. Positivt er det også at det samtidig kommer en rekke nyheter for økt bruk av hydrogen i europeisk bilindustri. Det er tydelig at det nå ligger ambisjoner i å utfordre det momentumet som de asiatiske hydrogen-nasjonene har bygget opp, noe som lover godt for økt satsing op hydrogenkjøretøy i alle verdenshjørner.

Kilde: https://www.wardsauto.com/industry/hyundai-cummins-team-electric-fuel-cell-powertrains 

Medlemmer