Hydrogen i Tyskland: Mercedes snart klar, Audi og Hyundai i nytt samarbeid

Tysklands bilindustri er på vei mot et stort skifte; Mercedes bekrefter videre satsing for serieproduksjon av hydrogenbiler, og Audi følger nå i BMWs fotspor gjennom mangeårig samarbeid med Toyota, med tilsvarende utviklingsavtale med Hyundai.

Daimler bekreftet tildigere i måneden at brenselcelleteknologi er en sentral del av konsernets nye elektromobilitetsstrategi, og at Mercedes' preproduksjon av GLC F-cell vil følges av en større serieproduksjon i løpet av få år. BMW vil også komme med en småvolumsmodell i 2021.

Mye tyder på at noe stort er i anmarsj i Tyskland; Audi AG og Hyundai Motor Group meldte i går i en pressemelding om et nytt samarbeid om utviklingen av brenselcelleteknologi. De to selskapene planlegger å krysse lisensierte patenter og gi hverandre tilgang til ikke-konkurransedyktige komponenter. Med Hyundais lansering av NEXO nå i sommer, vil Audi få tilgang på et stort spekter av kunnskap til å sette større fart på egen utvikling.

Audi and Hyundai intend cooperation on the development of fuel cell technologyVolksvagen-gruppens Fuel Cell Competence Center er lokalisert ved Audis Neckarsulm-site. Foto: Audi
 

Avtalen er for tiden underlagt godkjenning fra gjeldende regulerende myndigheter. Gjennom samarbeidet har begge parter som mål å bringe brenselcellesystemer mer effektivt til volumproduksjon og med raskere modning. Hyundai undersøker også mer vidtgående samarbeid om utviklingen av denne bærekraftige teknologien.

- Brenselcellen er den best systemtilpassede formen for elektrisk kjøring og dermed et sentralt bidrag i vår teknologiportefølje for fremtidens utslippsfrie mobilitet i premiumsegmentet. På vårt hydrogenbil-veikart samarbeider vi med sterke partnere som Hyundai. For gjennombrudd av denne bærekraftige teknologien er samarbeid den avgjørende måten å lede innovasjoner med et bærekraftig kostnadsbilde, sier Peter Mertens, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi.

Bilbradet Motor skrev i denne artikkelen om Audis hydrogenbilutvikling i fjor høst, hvor de forsøkte å nøste mer om tyske bilprodusenters syn på utviklingen innen nullutslippsbiler. På spørsmålet om timingen og potensialet mellom el og hydrogen, uttalte René van Doorn, som leder førutvikling i Fuel Cell i Audi AG: – Det er ikke mulig å tenke seg en situasjon hvor ladestrukturen og strømnettet i Tyskland utvikles så kraftig at vi kan skaffe kapasitet som gjør det mulig med batteri til hele bilparken. Og da skal du huske at strømnettet i Tyskland er mye, mye bedre enn i USA. Der vil en slik utfordring være langt større, sa van Doorn til Motor.

Hyundai på sin side, ser også potensiale for større utbredelse og suksess for hydrogenbiler gjennom samarbeidet med Audi: - Vi er sikre på at vårt partnerskap med Audi vil medføre suksess for hydrogenbilutviklingen og miljøfordelene i det globale samfunnet," sier Euisun Chung, nestleder i Hyundai Motor Company, i pressemeldingen fra Audi. "Denne avtalen er et annet eksempel på Hyundais sterke forpliktelse til å skape en mer bærekraftig fremtid, samtidig som flere forbrukere kan leve miljøvennlig med tilgang på hydrogendrevne kjøretøyer, som vi mener er raskeste veien til et reelt nullutslippssamfunn, sier han.

Lang rekkevidde og kort fylletid gjør hydrogendrivstoff til en attraktiv fremtidig energikilde for elektrisk mobilitet. Dette gjelder spesielt for større biler, hvor vektfordelene til brenselcellesystemet som er knyttet til kjøretøyarkitekturen er særlig understreket. I tillegg til ytterligere fremskritt innen brenselcelleteknologi, er nøkkelaspekter for fremtidig markedssuksess blant annet bærekraftig hydrogenproduksjon og etablering av tilstrekkelig infrastruktur, skriver Audi.

I Volkswagen-konsernet har AUDI AG tatt utviklingsansvaret for brenselcelleteknologien og jobber for tiden med sin sjette generasjon. Konsernets kompetansesenter for brenselceller ligger i Neckarsulm. I begynnelsen av 20-tallet vil Audi introdusere den første brenselcellemodellen som en liten serieproduksjon. Som en sporty SUV, vil modellen kombinere premiumkomforten i full-size segmentet med den mulige lange rekkevidden. Lisensavtalen med Hyundai er allerede fokusert på neste utviklingsstadium beregnet på et bredere markedstilbud.

Audi har jobbet med brenselcellekonsepter i nesten 20 år. Det første testkjøretøyet var den kompakte Audi A2H2 i 2004, etterfulgt av Audi Q5 HFC i 2008. Audi A7 Sportback h-tron quattro introduserte h-tron- suffikset for modeller med brenselcelleteknologi. "H" står for elementet hydrogen. Audi h-tron quattro konseptstudiet som ble presentert i 2016, viste videre merkevarens teknologikompetanse i brenselcellesystemer.

Kilde:

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-and-hyundai-intend-cooperation-on-the-development-of-fuel-cell-technology-10374 

https://www.motor.no/artikler/2017/november/audi-forbereder-ny-hydrogenbil/ 

Medlemmer