Hexagon tar et stort steg med leveranser til flere hydrogenbilmodeller

NHFs medlembedrift Hexagon Composites har i løpet av den siste tiden skaffet en viktig posisjon med store ordrer for hydrogentanker til kommende hydrogenbiler. Forrige uke meldte Hexagon en stor ny kontrakt til en tredje bilprodusent.

Ålesundsbaserte Hexagon Composites har i løpet av de siste årene bygget seg opp til å bli en av verdens ledende hydrogentankprodusenter. Hexagon er tungt inne med tankleveranser til busser, Alstoms togproduksjon og satser stort innen maritim sektor. Men også på personbilsiden har selskapet en sentral rolle. Onsdag forrige uke meldte konsernet at en tredje hydrogenbilprodusent nå har signert en storkontrakt for tanksystemer for en ny masseprodusert hydrogenbilmodell med produksjonsstart allerede i 2020.

Eksempelillustrasjon på hydrogentankoppsett i personbil. Ill: Hexagon

Hexagon sier ikke hvilken produsent det er snakk om, men det er altså den tredje avtalen med en bilprodusent i løpet av kort tid. Hexagon utvikler for tiden hydrogentankene for å bygge opp under forventet produksjon fra 2020 og minst fem år fremover. Selskapet anslår den totale verdien i den siste kontrakten av utvikling og serieproduksjon til mellom 400 til 600 millioner kroner. Tidligere i sommer meldte Hexagon en tilsvarende bilkontrakt med en verdi på hele 1.0 - 1.2 milliarder kroner, så det er inge tvil om selskapet har kapret betydelige markedsandeler av tankmarkedet.

– Dette er en betydelig kontrakt for Hexagon og den voksende industrien for hydrogen-brenselcellebiler, sier Rick Rashilla, direktør for Hexagon Composites’ hydrogenbilvirksomhet.

– Hexagon Composites vil bruke ressurser for at prosjektet skal bli en suksess, og for økt bruk av hydrogen kombinert med brenselcelleteknologi som et lavkarbon-alternativ innen transport, sier han.

Selskapets aksje steg etter en lignende melding tidligere i sommer.

- Vi er glade for å sikre enda en stor kontrakt fra en ledende bilprodusent og opprettholde markedsledelse basert på vår integritet, høye sikkerhetsfokus og levering i henhold til kundespesifikasjoner. Ved å motta vår tredje serieproduksjonsforpliktelse befester dette verdien og det langsiktige potensialet vi ser i hydrogenområdet, sa Jack Schimenti, konserndirektør for Hexagon Composites.

Hydrogen er en ren og sikker energibærer som kan brukes som drivstoff for kraft i et bredt spekter av applikasjoner, og kan enkelt lagres i stor skala. 

Hexagon lager hydrogentanker i karbonfiber med plastforbindelser i stedet for metallfôringer, som ifølge selskapet skal fungere godt til lagring av hydrogen. Livsyklusegenskapene til kompositt trykksylindere, med plastforbindelser og karbonfiberstruktur, gjør dem mer egnet for lagring av hydrogen enn metallforede alternativer. Selskapet har sikret seg god posisjon innen både jernbane og maritim sektor.

Hexagon providing tanks for the first hydrogen vessel in the US
Eksempel på Hexagons tankleveransekonsepter, her med en passasjerkatamaran planlagt for det amerikanske markedet.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selskapet ble tidligere i år støttemedlem i det prestisjetunge Hydrogen Council, en samling toppsjefer i selskaper som satser på hydrogen. Her sitter blant annet lederne for selskaper som Audi, BMW, Daimler, General Motors, Honda, Hyundai, Kawasaki, Shell, Equinor, Total og Toyota.

 

Medlemmer