Forrykende hydrogenrally i Danmark

Den 26. og 27. september gikk rally-eventet Nordic 24 hour Hydrogen Challenge av i Danmark, der Norsk Hydrogenforum stod i spissen for den norske deltakerbilen.

Publisert: 30. September 2021

Det norske teamet, Are Opstad Sæbø (Greenstat), Jan Erik Ødegård (Greenstation), Helge Holen (Everfuel), Ingebjørg Telnes Wilhelmsen (NHF), utenfor Rådhuset. Foto: Tejs Laustsen Jensen

– Med Helge Holen fra Everfuel, Are Opstad Sæbø fra Greenstat og Jan Erik Ødegård fra Greenstation var vi garantert suksess, forteller NHFs generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Hydrogenaktører fra Norden og Nederland kjempet om å kjøre lengst og mest økonomisk på 24 timer. Selv om det norske laget verken kjørte lengst eller mest økonomisk, så kom de ikke tomhendte hjem fra Danmark.


I det norske vinnerfotoet var det kun bil og båt, uten personer. Her er også Jan Erik Ødegård og Helge Holen med på bildet.

Vant førstepris for bilde og blogg

Premien for det beste bildet gikk til det norske laget for et bilde av hydrogenbilen og DFDS-fergen.

Den norske hydrogengjengen vant også førstepremie for sin blogg, som blant annet tok for seg den spennende hydrogensatsingen til DFDS. Her følge bloggen i sin helhet:

The journey to the 2021 hydrogen rally!

The Mirai Team Norway started the journey on the DFDS ferry from Oslo to Copenhagen. The ferry route is a vintage route from Oslo now a hot candidate to become a zero emission solution. By fuelling 44 Mt of compressed hydrogen stored in large Hexagon containers  for the voyage, the ferry aims to become zero emission by 2027. An Ørsted wind farm linked to a major electrolysis facility is planned to feed the ferry, helping to cut some 64 000 Mt of CO2 per year. On board, a 23 MW fuel cell system has been designed to propel the engines. This is a major upscaling of fuel cell systems where currently the largest systems in operation produce only 1-5 MW. For the future travellers on this vintage route the new vessel will offer ample space for up to 1800 passengers and up to 120 FCEV heavy duty, preferably VOS trucks, or 380 light duty fuel cell vehicles.

The journey was comfortable but still under a somewhat sad impact of the tail end of the Covid restrictions. Wide alleys and people on every second table in the dining room were marks of the distancing nightmare. A quick tour to the once packed and pulsing upper deck night club was a comic experience leaving a lot of sympathy for the lonely DJ.

A  mixed somewhat bumpy, night left the team in a bit mellow but in good spirit for the rally and ready for the planned series of meeting with core members of the thriving Danish hydrogen industry. Nel, Everfuel and Green Hydrogen Systems were mobilised by top management to welcome the team for very informative tours of the companies’ facilities.”


Hydrogenbil i dansk idyll. Foto: Jan Erik Ødegård

Mye å lære av Danmark

Den norske hydrogensteamet fikk en kongelig mottakelse av den danske bransjeforeningen for hydrogen, Brintbranchen, som også holdt den høytidelige premieutdelingen inne på Rådhuset i København.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen lot seg også imponere av den enorme vindkraftsatsingen i Danmark.

– Det var påfallende å se alle vindmøllene. Over alt så vi store og småvindparker. Danskenes enorme vinkraftsatsing har gitt dem et godt utgangspunkt for hydrogenproduksjon. Her bør Norge se til Danmark, sier hun.

Under 24 timersløpet la det norske laget drøyt 1700 kilometer bak seg. I sin Toyota Mirai besøkte de først State of Green, deretter Nel Hydrogen Fueling og Everfuel som begge holder til i Herning. Andre dag gikk turen videre til Green Hydrogen Systems i Kolding, før de snudde tilbake mot København, der det var høytidelig prisutdeling på Rådhuset med Brintbranchen.

Medlemmer