Felleskjøpet satser på stor hydrogenlastebilflåte

Felleskjøpet har stor tro på hydrogenteknologi og satser stort - og har lagt inn reservasjon på hele 50 Nikola Tre-hydrogenlastebiler. Bilene skal leveres fra 2022.

– En viljeserklæring

Felleskjøpet har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler. Det vil kunne redusere de årlige utslippene deres med opp til 15 prosent. 



<p><b>MELDER INTERESSE:</b> Felleskjøpet går inn for storsatsing på nullutspill innen transport, og har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler.</p>

MELDER INTERESSE: Felleskjøpet går inn for storsatsing på nullutspill innen transport, og har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler.

 
 
 

Felleskjøpet Agri har reservert 50 Nikola Tre-lastebiler fra Nikola Motor. Kjøretøyet er en hydrogen-elektrisk lastebil spesialutviklet for det europeiske markedet, og vil være klar til å rulle ut på veien i 2022. 

Satsingen er en del av Felleskjøpets mål om å halvere CO₂-utslippene fra transportsektoren innen 2030.

– Det skjer mye spennende i dette området nå, og det er en utfordring vi må engasjere oss i. Dette er en viljeserklæring – og det er viktig for å ha fremdrift slik at vi får en ønsket utvikling, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt til E24.

Dersom de bytter ut 50 vanlige dieselvogntog med Nikola Tre-lastebilene vil det tilsvare en reduksjon i utslippene på rundt 7.000 tonn CO₂ årlig. Det tilsvarer omtrent 15 prosent av Felleskjøpets totale årlige utslipp.

Konkurransedyktig på kostnad

Felleskjøpet er en storbruker av transport i Norge, ved distribusjon til sine 110 butikker, og bulktransport av varer som kraftfor, korn og gjødsel ut til kunder. 

Utslipp fra transportvirksomheten står for to tredjedeler av Felleskjøpets totale CO₂-utslipp. Derfor ser de etter å ha en tydelig rolle i utviklingen av transportsektoren, forteller Blytt. 

Medlemmer