Maritim sektor

Bruk av hydrogen til maritim transport har fått stort fokus i Norge. Det skyldes ikke minst Norges sterke maritime industri som har vist stor interesse for å utvikle utslippsfrie løsninger. En rekke prosjekter for bruk av hydrogen som drivstoff er igangsatt.  

Verdens første bilferge tilrettelagt for flytende hydrogen har vært i normal drift av Norled på Hjelmeland-sambandet i Rogaland siden 31. mars 2023. 

I 2026 skal Torghatten sette ytterligere to hydrogenferger i drift på Norges lengste fergestrekning, sambandet Bodø-Moskenes. De to skipene bygges av Myklebust Verft, og GreenH er valgt som leverandør av hydrogenet.


Norled tar i bruk verdens første bilferge med flytende hydrogen som drivstoff på fergesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo (Rv 13)  i Rogaland. Foto: Norled

Andre relevante anvendelser er blant annet hurtigbåter, bulkskip, supplyskip, fiskebåter og servicefartøy for fiskeoppdrett. 

Norge er en stolt maritim nasjon med en fullverdig leverandørindustri og verdikjede. Denne kompetansen kan brukes for å utvikle nye teknologier og løsninger for bruk av hydrogen og hydrogenbaserte derivater som ammoniakk på skip. Skipsdesign, fremdriftssystemer, bunkring, lagring, sikkerhet og internasjonal standardisering er bare noen områder hvor norske bedrifter allerede gir verdifulle bidrag til utviklingen av hydrogen globalt.

I juni 2024 gav Enova tilsagn om støtte til 15 hydrogen- og ammoniakkskip. Disse er ventet å komme i drift rundt 2027.