Under Nor-Shippings hydrogenkonferanse 5. juni kunngjorde rederiet Møre Sjø at de har bestilt to hydrogendrevne bulkskip. Møre Sjø ble i fjor tildelt støtte fra Enova til dette. Det er GreenH som skal levere hydrogenet.
- Vi har mye å gjøre fremover, smilte Torstein Holsvik fra Møre Sjø fra scenen på Nor-Shipping.
Møre Sjø driver bulktransport av sand, singel, pukk, grus, stål og salt.
Bulkskipene skal bruke komprimert hydrogen levert av GreenH:
– Vi er stolte av å samarbeide med Møre Sjø om det som blir de første hydrogenbulkskipene i sitt slag. Vi takker også Torstein Holsvik og Asgeir Standal på Møre Sjø for å ha ledet an og vist verden hva som er mulig, sier administrerende direktør i GreenH, Morten Solberg Watle, på LinkedIn.
- Dette er fantastiske nyheter, og våre gratulasjoner går til rederiet, verftet og til GreenH. Bulkskipene viser enda et viktig område for bruk av hydrogen for utslippsfri maritim transport. Det skal bli spennende å følge byggingen fremover, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Hydrogenkonferansen på Nor-Shipping ble arrangert av NHF i samarbeid med med Ocean Hyway Cluster og Maritime CleanTech. Lin April Løstegård fra NHF var med og ledet programmet:
- Dette var den best tenkelige åpningen av Hydrogenkonferansen på Nor-Shipping. Vi takker våre gode samarbeidspartnere og alle som deltok, smiler hun.