Med dette utvides bruksområdet for flytende hydrogen (LH2) fra kortdistanse ferge til til et bredt spekter av fartøyer: Containerskip, generelle cargoskip, offshore forsyningsskip og cruiseskip. Dette er segmenter der utslippskuttene kan skje i stor skala.  
 
Ivan Østvik, CEO i LH2 Shipping, er svært fornøyd med tildelingen fra Enova denne sommeren:  
 
- Dette gjør det mulig for oss å akselerere utviklingen av fullstendig utslippsfrie fartøy, ved bruk av en kombinasjon av brenselceller og batterier i hybridsystemer, samtidig som vi sikrer pålitelig og fremtidsriktig drift. Dette gjør det også mulig for skipsoperatører og lasteeiere å holde seg i forkant av de stadig strengere utslippsreglene ved å tilby trygge og utslippsfrie løsninger til sjøs, sier han.  
 
Fra før har LH2 Shipping erfaring med flytende hydrogen om bord på Norleds ferge M/F Hydra, og det har vært en trygg og robust løsning. LH2 Shipping var prosjektleder for utviklingen, byggingen og idriftsettelsen av M/F Hydra.  
 
Nå kommer to bulkskip med Enova-støtte. Der vil LH2 Shipping skalere opp teknologien til nærskipsfart og eliminere CO2-utslipp i drift. Dette er i overensstemmelse med fremtidige krav til reduksjon av CO2-utslipp i shipping.  
 
Med kommende avgifter for CO₂-utslipp, EU ETS, Fuel EU Maritime og den forestående IMO-innretningen, minimeres kostnadsgapet mellom fossilt brensel og alternative drivstoff.  Det vil forbedre lønnsomheten for nullutslippsfartøy betydelig, spesielt etter  2030 når CO₂-utslippsgebyrene økes ytterligere. 
 
- I LH2 Shipping ser vi frem til å bygge skip som fremmer realiseringen av effektiv og rimelig infrastruktur for LH₂-forsyningskjeden langs kysten, sier Østvik.   
 
LH2 Shipping skalerer derfor opp og ekspanderer til nye skipssegmenter der brenselceller og batterier jobber sammen i hybridsystemer for å gi pålitelige og trygge løsninger til sjøs:  
 
- Vi ser at brenselceller og batterier fungerer veldig godt sammen i hybridsystemer der ulike ruter og skipstyper gir ulike systemkombinasjoner. Noen ruter kan drives 100 prosent på batterier, mens brenselceller og LH₂ legges til der rekkevidde- og ladetid er dominerende, sier Østvik. 
 
Les også pressemeldingen fra Enova.
 
