Foto: LH2 Shipping AS / Sigve Hoff Larsen | Hydrobulk fra LH2 Shipping AS, drevet av flytende hydrogen (LH₂), som gir nullutslipps maritime operasjoner / eliminerer CO₂-utslipp fra maritime operasjoner.

Ny milepæl for LH2 Shipping og flytende hydrogen som kutter utslipp i maritim sektor  

Ny milepæl i bruk av flytende hydrogen i skipsfarten med LH2 Shipping i spissen: Med Enova-støtte tar selskapet en ledende rolle når verdens to første bulkskip drevet av flytende hydrogen skal bygges. Flere typer utslippsfrie fartøy kommer.  

31 juli 2025

Med dette utvides bruksområdet for flytende hydrogen (LH2) fra kortdistanse ferge til til et bredt spekter av fartøyer: Containerskip, generelle cargoskip, offshore forsyningsskip og cruiseskip. Dette er segmenter der utslippskuttene kan skje i stor skala.  
 
Ivan Østvik, CEO i LH2 Shipping, er svært fornøyd med tildelingen fra Enova denne sommeren:  
 
- Dette gjør det mulig for oss å akselerere utviklingen av fullstendig utslippsfrie fartøy, ved bruk av en kombinasjon av brenselceller og batterier i hybridsystemer, samtidig som vi sikrer pålitelig og fremtidsriktig drift. Dette gjør det også mulig for skipsoperatører og lasteeiere å holde seg i forkant av de stadig strengere utslippsreglene ved å tilby trygge og utslippsfrie løsninger til sjøs, sier han.  
 
Fra før har LH2 Shipping erfaring med flytende hydrogen om bord på Norleds ferge M/F Hydra, og det har vært en trygg og robust løsning. LH2 Shipping var prosjektleder for utviklingen, byggingen og idriftsettelsen av M/F Hydra.  
 
Nå kommer to bulkskip med Enova-støtte. Der vil LH2 Shipping skalere opp teknologien til nærskipsfart og eliminere CO2-utslipp i drift. Dette er i overensstemmelse med fremtidige krav til reduksjon av CO2-utslipp i shipping.  
 
Med kommende avgifter for CO₂-utslipp, EU ETS, Fuel EU Maritime og den forestående IMO-innretningen, minimeres kostnadsgapet mellom fossilt brensel og alternative drivstoff.  Det vil forbedre lønnsomheten for nullutslippsfartøy betydelig, spesielt etter  2030 når CO₂-utslippsgebyrene økes ytterligere. 
 
- I LH2 Shipping ser vi frem til å bygge skip som fremmer realiseringen av effektiv og rimelig infrastruktur for LH₂-forsyningskjeden langs kysten, sier Østvik.   
 
LH2 Shipping skalerer derfor opp og ekspanderer til nye skipssegmenter der brenselceller og batterier jobber sammen i hybridsystemer for å gi pålitelige og trygge løsninger til sjøs:  
 
- Vi ser at brenselceller og batterier fungerer veldig godt sammen i hybridsystemer der ulike ruter og skipstyper gir ulike systemkombinasjoner. Noen ruter kan drives 100 prosent på batterier, mens brenselceller og LH₂ legges til der rekkevidde- og ladetid er dominerende, sier Østvik. 
 
Les også pressemeldingen fra Enova.

Ivan Østvik, Eier/CEO i LH2 Shipping.

Foto: Sigve Hoff Larsen, LH2 Shipping

- Dette gjør det mulig for oss å akselerere utviklingen av fullstendig utslippsfrie fartøy, ved bruk av en kombinasjon av brenselceller og batterier i hybridsystemer, samtidig som vi sikrer pålitelig og fremtidsriktig drift. Dette gjør det også mulig for skipsoperatører og lasteeiere å holde seg i forkant av de stadig strengere utslippsreglene ved å tilby trygge og utslippsfrie løsninger til sjøs.

Ivan Østvik