Foto: NHF

Norge implementerer ReFuelEU Aviation

Regjeringen lytter til næringen og implementerer det felleseuropeiske regelverket ReFuelEU Aviation for alternativt flydrivstoff så snart som mulig og senest i 2027. 

20 mai 2025

Regjeringen ønsker at EU-regelverket ReFuelEU Aviation for luftfarten skal tas inn i EØS-avtalen og i norsk rett så snart som mulig. En slik implementering vil bidra til like konkurransevilkår innen luftfarten i Europa.

– Regjeringen ønsker å redusere klimagassutslippene fra luftfarten, og derfor etablerte vi som første land i verden et eget omsetningskrav for luftfarten i 2020. Fra 1. januar i år etablerte EU et felleseuropeisk krav på 2 prosent. Dette ønsker regjeringen nå å implementere så snart som mulig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

- NHF har tidligere spilt inn at ReFuelEU Aviation bør bli en del av norsk regelverk, og det er gledelig at regjeringen nå har lyttet. Hydrogenbaserte drivstoff kan spille en nøkkelrolle i rask avkarbonisering av luftfarten, og dette regelverket sikrer konkurransevilkårene også for hydrogennæringen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

 – EU er vårt nærmeste marked, og flytrafikken mellom Norge og EU er stor. ReFuelEU Aviation bidrar til at norske luftfartsaktører har like konkurransevilkår på det europeiske markedet, sier Nygård.
 
Klima- og miljødepartementet og Samferdselsdepartementet deler ansvaret for å innføre ReFuelEU Aviation. Regelverket vil tre i kraft i Norge så snart som mulig, og senest i 2027.

Les regjeringens pressemelding.

Fakta:

  • ReFuelEU er et omsetningskrav for alternativt flydrivstoff som trappes opp gradvis hvert femte år, fra nåværende nivå på 2 prosent til 70 prosent i 2050.
  • Økt bruk av alternativt flydrivstoff kan erstatte fossilt drivstoff og vil gi raske utslippskutt i luftfarten.
  • ReFuelEU Aviation trådte i kraft i EU 1. januar 2025.

- NHF har tidligere spilt inn at ReFuelEU Aviation bør bli en del av norsk regelverk, og det er gledelig at regjeringen nå har lyttet. Hydrogenbaserte drivstoff kan spille en nøkkelrolle i rask avkarbonisering av luftfarten, og dette regelverket sikrer konkurransevilkårene også for hydrogennæringen.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Foto: Ihne Pedersen