NEL skriver hydrogenhistorie med megaordre til Nikola Motors

NEL annonserte før juni var omme en ny megaordre til Nikola Motors i USA for levering av 448 elektrolysører og fylleutstyr til hydrogenstasjoner. Dette er en historisk kontrakt som er den største noensinne for levering av komplette løsninger for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner, og en stor milepæl for Norges tilstedeværelse ved global introduksjon av hydrogen i transportsektoren.

23 juli 2018

NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.

Kontrakten er på mange milliarder og den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.

– Gratulerer, hvor viktig er denne kontrakten?

– Dette er kjempegøy! Det er jo en svært viktig kontrakt av flere årsaker, sier Løkke til E24.

– For det første får vi bevist at vi er helt i front i verden på teknologi, både innen fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogen. Vi dekker hele verdikjeden. For det andre får vi anledning til å skalere opp og redusere kostnadene. Jo mer vi får skalert opp, jo bedre posisjon har vi i den globale konkurransen, sier han.

Store verdier

Nel Hydrogen har ikke fått lov til å oppgi kontraktsverdien, men analytikere har tidligere anslått at den kan bli på mange milliarder kroner.

– Det ligger noen hint i meldingen om at den delen av kontrakten som er for å dekke Anheuser-Busch har en verdi for oss på over 500 millioner dollar (4 milliarder kroner, journ.anm.), og den er kun en del av kontrakten, sier Løkke.

Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner. 

– Største kontrakt noen gang

Det er ikke spesifisert i meldingen hvor lang tid det skal ta å levere de totalt 448 elektrolysørene, men leveransene skal etter planen begynne fra 2020.

Designarbeidet for de nye stasjonene har alt begynt, og to demostasjoner skal leveres mot slutten av 2018. De nye stasjonene vil imidlertid bli mye større.

– Dette her er den største elektrolysekontrakten som noen gang er signert. Det største anlegget som har eksistert var i Glomfjord på 135 megawatt, og dette er 1 gigawatt. Det er en helt annen størrelse, sier Løkke.

Selv om børsmeldingen er sparsommelig med detaljer om spesifikasjoner, har NEL ved flere presentasjoner siste året levert opplysninger om hvordan leveransene til Nikola muligens kan settes opp. Nikola skriver på sine sider at hver av de initielle "kommersielle" stasjonene skal produsere 8 tonn hydrogen i startfasen, og NEL har vist eksempler på "cluster 8 electrolyzer"-oppsett med bruk av 8 stk NEL 485 A-elektrolysører, et produkt som egner seg for modulær sammensetning, ifølge selskapets presentasjon - og som kan utvides og bundles med flere "clustere". 

Selv om ikke detaljene er kjent enda kan vi dermed anta at totalleveransen, gitt dette oppsettet, vil kunne dekke over 50 mega-hydrogenstasjoner over hele USA, og legge grunnlaget for produksjon av opp mot 448.000 kg hydrogen per dag. Det tilsvarer kapasiteten til å fylle opp over 150 000 (person-)hydrogenbiler daglig - over 1000 ganger mer enn det maksimale behovet til dagens norske hydrogenbilflåte. Med denne leveransen skriver dermed NEL Hydrogen transporthistorie, ved å etablere fyllemulighet for det store gjennombruddet for nullutslipps langtrekkende lastebiler. Det kickstarter også et nasjonalt gjennombrudd for hydrogeninfrastruktur over det amerikanske kontinentet, og dette er bare begynnelsen, for Nikolas ordrereserve er på det mangedobbelte.

Norsk Hydrogenforum gratulerer vårt medlem NEL med denne store bragden, og det store spørsmålet nå er hva som skal til for å få til en tilsvarende satsing for langtransporten i Norge. Vi har en rekke store transportaktører med djerve miljømål om kraftige utslippskutt, så nå handler det om å stable på banen en storstilt norsk plan som kan sluke det som noen ser på som "høna- og egget-problematikken" i ett stort jafs.