De norske selskapene har vunnet frem i konkurranse med 61 prosjekter fra 11 europeiske land.
- Dette er fantastiske nyheter, og våre gratulasjoner går til GreenH, Gen2 Energy og Norwegian Hydrogen. I en krevende tid har det stor betydning at enda flere produksjonsanlegg for hydrogen realiseres i Norge med drahjelp fra EU, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
-Vi håper dette inspirerer regjeringen til å sette av penger til nasjonale midler i den neste auksjonen, slik flere europeiske land allerede har gjort. Nasjonale midler betyr at selskapene konkurrerer om midler to ganger, ved at de som ikke nådde opp i den europeiske konkurransen, kan søke om nasjonale midler.
NHF har oppfordret regjeringen til å sette av 1,5 milliarder kroner i slike midler på statsbudsjettet for 2026, sier Telnes Wilhelmsen.
- Dette er et viktig steg i arbeidet med å kutte utslipp, bygge ny industri og skape nye arbeidsplasser. Den grønne omstillingen går fremover, og Norge har et solid samarbeid med EU for å finne nye løsninger og teknologier, sier Bjelland Eriksen (Foto: Klima- og miljødepartementet) i en pressemelding fra Enova.
GreenH, Gen2 Energy og Norwegian Hydrogen får tildelt til sammen 1,1 milliarder kroner, eller 96,6 millioner euro. De skal produsere fornybart hydrogen henholdsvis i Hammerfest, i Mosjøen og på Rjukan:
- Norwegian Hydrogen på Rjukan får 154,1 millioner kroner (13,2 millioner euro).
- Gen2 Energy i Mosjøen får 719,1 millioner kroner (61,6 millioner euro).
- GreenH i Hammerfest får 255,7 millioner kroner (21,9 millioner euro).
Innovasjon Norge støtter også Norwegian Hydrogens Rjukan-anlegg med 50 millioner kroner, pluss et lån på samme beløp.
- Vi har ambisjoner om å bidra til utviklingen av fremtidens hydrogenverdikjeder i samarbeid med EU. Auksjonsordningen gir norske aktører en verdifull mulighet til å få tilgang til et voksende europeisk marked og styrke sin posisjon i nye, grønne verdikjeder, sier energiminister Terje Aasland.
Tildelingen gis gjennom EUs budsjett for hydrogenproduksjon til maritim transport.
– Støtten fra EU vil bidra til å styrke den norske satsingen og bekrefter samtidig at Norge er helt i front internasjonalt, når det gjelder å ta i bruk og demonstrere hydrogen og ammoniakk som drivstoff i maritim sektor, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova, som er nasjonalt kontaktpunkt for EU innovasjonsfond og tilbyr økonomisk støtte og faglig veiledning til norske søkere.
– Dette legger et viktig grunnlag for omstillingen av næringen mot et lavutslippssamfunn, sier han.
– Vi håper at enda flere norske selskaper vil benytte seg av denne unike muligheten fremover, sier Ingunn Syrstad, seniorrådgiver og nasjonalt kontaktpunkt for EUs innovasjonsfond i Enova.
– Vi vet at det krever innsats å sende inn en god søknad. Derfor tilbyr vi både økonomisk støtte og tett oppfølging. Vår erfaring er at dette øker sjansen for å lykkes, sier hun.
Neste hydrogenauksjon skal åpne før nyttår, og fristen blir våren 2026. Det vil være 1 milliard euro i potten.