Foto: François Fayet (Unsplash)

Klimakrav for offshorefartøy: - Hev ambisjonene

Norsk Hydrogenforum (NHF) har gitt Miljødirektoratet innspill til forslag om klimakrav for offshorefartøy. - Det kan bli et kraftfullt tiltak for å redusere klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og akselerere utrullingen av nullutslippsteknologi, men ambisjonsnivået må heves, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

07 Oct 2025

Stortinget har vedtatt at regjeringen skal «fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikte på innføring fra 2025 og nullutslipp fra 2029, eller tilsvarende krav som gir samme utslippseffekt for offshorefartøy».

Trenger forutsigbarhet

Verdikjeder for produksjon, distribusjon og bruk av hydrogenbaserte drivstoff må utvikles parallelt. Det tar lengre tid å etablere anlegg for produksjon av hydrogenbaserte drivstoff enn å bygge fartøy.  
 
- Aktører som nærmer seg investeringsbeslutning og planlegger å sette i gang produksjon av hydrogenbaserte drivstoff i 2027-2031 må kunne vite at det vil være etterspørsel etter nullutslippsløsninger når klimakravet trer i kraft 1. januar 2029, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

For lavt ambisjonsnivå

For at forskriften skal oppfylle vedtakets intensjon, mener NHF at ambisjonsnivået må heves, spesielt for de to første periodene mot 2034. 
 
- Ambisjonsnivået som er foreslått er så lavt at tilnærmet alle utslippsreduksjonene mot 2031 kan gjennomføres med konvensjonelle løsninger som LNG, biogass og landstrøm. Ambisjonsnivået vil ikke utløse investeringer i ny produksjon av hydrogenbaserte drivstoff, advarer Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. 
 
NHF mener at et økt reduksjonsmål til 20 prosent i første treårsperiode bør være tilstrekkelig til å utløse investeringer i alle deler av verdikjeden. Om reduksjonsmålet holdes på 10 prosent som hittil foreslått, må derimot delkrav vurderes.  

Må samordnes med øvrig satsing i virkemiddelapparatet

Forskriftens foreslåtte ambisjonsnivå legger til rette for innfasing av nullutslippsløsninger en gang på 2030-tallet.  

- Denne tidslinjen samsvarer ikke med eksisterende satsinger i øvrig virkemiddelapparat, påpeker Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.  

Enova tilbyr for eksempel investeringsstøtte til hydrogen- og ammoniakkfartøy, og har lyst ut støtte til bunkringsanlegg for ammoniakk med frist i oktober. Realisering av disse fartøyene og bunkringsanleggene er i 2027-2030.  

- Vi har nylig sett at en anbudsrunde for ammoniakkdrevne forsyningsfartøy ble avsluttet delvis som følge av at det har tatt lengre tid enn forespeilet å innføre krav til dette segmentet. Med det foreslåtte ambisjonsnivået i forskrift om klimakrav til offshorefartøy er det risiko for at tilstrekkelige volumer med hydrogenbaserte drivstoff ikke tilgjengeliggjøres før andre halvdel av 2030-tallet, eller at fartøy ikke blir bygget selv om de har fått tilsagn om støtte, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Samsvar med internasjonale regelverk

Miljødirektoratets forslag legger seg tett opp mot FuelEU Maritime-forordningen:  

- Offshore-fartøy kan på sikt inkluderes i FuelEU-forordningen, så da er det fornuftig å bygge klimakravet på de samme prinsippene. Samsvar mellom internasjonalt, europeisk og nasjonalt regelverk gir økt forutsigbarhet, forenkler rapportering og reduserer arbeidsbyrden for bedriftene, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.

Les høringsinnspillet her.  

NHFs innspill:

  • NHF støtter klimakravets formål om ikke bare å redusere utslippene, men også bidra til nødvendig teknologiutvikling og oppskalering av nullutslippsdrivstoff.
  • For at forskriften skal oppfylle vedtakets intensjon, må ambisjonsnivået heves, spesielt for de to første periodene mot 2034.
  • Klimakrav til offshorefartøy må utløse investeringer i nullutslippsløsninger fra ikrafttredelse. Foreslått ambisjonsnivå gir ikke tilstrekkelig etterspørsel, og reduksjonsmålet for første treårsperiode må derfor heves til 20 %.
  • NHF støtter at både RFNBO og lavkarbon-hydrogen telles dobbelt de to første periodene, men virkemidlet har liten effekt uten økt reduksjonsmål.  
  • Om ikke reduksjonsmålet heves, må delkrav på 10 % for RFNBO og lavkarbon-hydrogen innføres for å sikre at det investeres i nullutslippsløsninger allerede fra ikrafttredelse.  
  • Den foreslåtte forskriften er ikke samordnet i tid med satsingen i øvrig virkemiddelapparat. Forskriften legger til rette for innfasing av hydrogenbaserte drivstoff en gang på 2030-tallet, mens eksisterende støtteordninger legger opp til innfasing i perioden 2027-2030. Forskriftens ambisjonsnivå må rette seg etter de viktige initiativene og programmene som er satt i gang i øvrig virkemiddelapparat.
  • NHF forutsetter at regjeringen fortsetter å satse på kompetanseutvikling i maritim sektor i henhold til blant annet Meld. St. 11 Fagfolk for en ny tid og Kompetansereformutvalgets anbefalinger.