IMOs Marine Environment Protection Committee (MEPC) møttes 14.-17. oktober 2025 for å formelt vedta endringer i det såkalte MARPOL vedlegg VI, som inkluderer Net-Zero Framework. Dette består av internasjonale tiltak for å redusere klimagassutslipp fra skip. Net-Zero Framework ble opprinnelig godkjent under MEPC 83-møtet i april 2025.
Avtalen skulle regulere skipsfartens utslipp ned til netto null innen 2050. Skipsfarten står for rundt 3 prosent av verdens klimagassutslipp.
IMO-møtet i oktober endte imidlertid med beslutningen om å utsette vedtaket i ett år. I mellomtiden skal medlemslandene arbeide videre for å oppnå enighet om de gjenværende stridspunktene.
– Vi er bekymret for signalene det sender at vedtaket av Net-Zero Framework blir utsatt. Forutsigbarhet er viktig for at maritim næring skal kunne foreta nødvendige investeringer og overgang til utslippsfritt drivstoff. Klimakrisen er global, og forsinkelser i internasjonale avtaler har vi ikke tid til, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Net Zero Framework inneholder to hovedkomponenter:
- En global drivstoffstandard som skal fase inn renere energibærere i skipsfarten.
- En global prising av klimagassutslipp, som skal skape økonomiske insentiver for grønnere teknologi og drift.
Arbeidet stopper imidlertid ikke helt opp. IMO understreker at selv om vedtaket er utsatt, fortsetter det tekniske og politiske arbeidet med full styrke i året som kommer. Arbeidsgruppen for reduksjon av klimagassutslipp fra skip møtes som planlagt fra 20. til 24. oktober 2025 for å utforme detaljerte retningslinjer for implementeringen av rammeverket.
– Norge vil fortsette å legge inn stor innsats for at verden vedtar en global klimaavtale for skipsfarten. Klimakrisen er reell og økende, og vi trenger mer – ikke mindre – internasjonalt samarbeid, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i en melding fra Klima- og miljødepartementet.
– Den klimaavtalen som lå på bordet var gjennomarbeidet og god, og en beslutning mange har ventet på, sier han.
– Norge har store komparative fortrinn i maritim sektor og hydrogen og ammoniakkdrevne skip er under bygging. Det er derfor gledelig å se at vår egen klima- og miljøminister vil jobbe videre her, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Les mer hos IMO.