- Geopolitiske utfordringer fører til kostnadsøkninger og usikkerhet i markedet. Dette er ikke unikt for hydrogen. Det treffer all industri, og vi står sammen om dette, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Foto: Steinar Aasen
Tor Kristian Haldorsen la frem NHFs oppdaterte oversikt over det norske hydrogenlandskapet, som viste en økning på fem prosjekter til 217, sammenlignet med i fjor. Se egen sak om dette.
Statssekretær Astrid Hoem: - Hydrogen viktig brikke
Astrid Hoem fra Klima- og miljødepartementet sa at hydrogen er en viktig brikke i å sikre norsk konkurransekraft og nye arbeidsplasser. God klimapolitikk er også god nærings- og sikkerhetspolitikk, poengterte hun.
- Det handler om å finne de beste klimaløsningene som kutter mest mulig utslipp, og hydrogen spiller en viktig rolle i omstillingen og i lavutslippssamfunnet, spesielt innen maritim transport og deler av industrien.
Regjeringen legger vekt på å samarbeide med EU for å koble norske bedrifter på et marked med høyt potensial.
Når det gjelder etterspørselssiden og klimakrav, viste Hoem til den pågående høringen om klimakrav til offshorefartøy. Hurtigbåtprogrammet fungerer godt, mente statssekretæren:
- Vi har ikke stilt nasjonale krav ennå, men vil vurdere det. Vi ønsker krav som både gir teknologiutvikling og utslippskutt, sa hun.
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sa i samtale med statssekretæren at NHF ønsker en lineær økning av CO2-avgiften til 3400 kroner i 2030.
- Dette må vi se i sammenheng med grønn bok og statsbudsjettet. Det er viktig å signalisere at CO2-pris er et viktig virkemiddel, men vi må se det i sammenheng med budsjettet, svarte Hoem.
Statnett
Gunnar Løvås fra Statnett viste til at de jobber både med optimal utnyttelse av eksisterende nett og bygging av ny nettkapasitet.
- Det er behov for mer fleksibilitet i nettet, noe hydrogen kan bidra til på noe lengre sikt, sa han.
Northern Lights JV
Inga Lindemark Solheim fortalte om reisen fra Sleipner i 1996 til dagens CO2-lagring.
- Det har vært mange opp- og nedturer underveis, men nå har vi tatt investeringsbeslutning for fase 2, sa hun.
Hun viste til at CCS er kapitalintensivt og avhengig av markedet.
- Det er lurt å starte smått. Fase 1 var 1,5 millioner tonn CO2, og fase 2 er 5 millioner tonn, påpekte hun.
Å Energi
- Vi er i gang og ønsker å bidra til å få hydrogennæringa ut av startgropen, sa Sivert Eliassen fra Å Energi.
- Vi ser at hydrogen er en del av fremtiden og gir spennende muligheter for oss fremover. Vi er i gang meg bygging av pilotanlegg ved Pikerfoss, og vi vil stå i dette over tid, sa han.
Sivert Eliassen utfordret Statnett på at hydrogen kan gi fleksibilitet i kraftsystemet langt tidligere enn Statnett legger til grunn. Det er noe Å Energi ønsker å vise med Pikerfoss-anlegget.
Han skrøt samtidig av NVE og Kongsberg kommune, som har vært lærevillige og fremme i skoa når det gjelder å legge til rette for Pikerfoss-anlegget, som vil produsere hydrogen i løpet av 2026.
Yara Clean Ammonia
Vibeke Rasmussen viste til at ammoniakk er en viktig del av hydrogenøkonomien og for avkarbonisering av industri og global skipsfart. Yara Clean Ammonia produserer i hele det globale nettverket sitt.
- Vi trenger politisk vilje og reguleringer til for å gjennomføre det grønne skiftet. Fokus må flyttes fra produksjon til forbruker når det gjelder krav. IMO når en viktig milepæl i oktober med sitt net zero-rammeverk, noe som vil sette standarden for hele hydrogennæringen, sa hun.
Neptun Glomfjord Green Ammonia
Stephan Klepsland fortalte om deres planer for grønn ammoniakk i Meløy.
- Nettkapasitet er reservert og infrastrukturen er på plass, sa han.
Selskapet er i gang med å undersøke grunnforholdene, og byggestart blir våren 2026.
- Hvorfor investerer vi? Det modne markedet er gjødsel, det kommende markedet er shipping. Vi ser økt etterspørsel etter ammoniakk, og prisbildet for ammoniakk ser hyggelig ut, sa han.
Torghatten
Reidun Svarva viste til at Torghatten bygger hydrogenferger for Norges lengste og svært værharde fergestrekning på Vestfjorden. Det er GreenH som leverer hydrogenet og Statens vegvesen som er oppdragsgiver.
- Her skal vi levere det feteste prosjektet i maritim næring de neste årene. Vi har sett prisøkninger underveis som følge av geopolitisk uro og inflasjon, men vi vil modne teknologien, så det er viktig at dette ikke stopper opp. Vi må ha klokkeklare krav til nullutslipp, og bruke hydrogen, ammoniakk eller batteri der de har sine fortrinn, sa hun.
Hexagon Purus Maritime
Robert Haugen viste hvordan de produserer tanker og leverer avansert engineering for montering og integrering i båt. Det er i dag Hexagon-tanker på en ferge i San Francisco Bay og på fraktebåt i Paris.
- Tidligere leveranser kan oppskaleres, og vi jobber nå der vi skal i gang med testing, sa Robert Haugen.
Hydrogeni og HyValue
Nils Røkke fra Hydrogeni sa at det er godt å forske på noe vi vet vi trenger:
- Vi vet vi trenger store mengder hydrogen. Bare å erstatte 100 millioner tonn grått hydrogen er et kjempemarked, sa han.
Selv om store prosjekter er lagt på is, blir det feil å slå hydrogen i hartkorn med IT-boblen for noen tiår siden.
- Det vi sitter igjen med etter dotcom-boblen er ikke akkurat småselskaper, påpekte Nils Røkke.
- Bildet er mer sammensatt enn i mediene den siste tiden, sa han.
Arvid Nøttveit fra Hyvalue viste til at det skjer mye positivt når det gjelder hydrogen:
- Norge lykkes i EU og vi har fått et knutepunktsystem som binder Norge sammen, sa han.
I stedet for en stor satsning på lavkarbon hydrogen ser vi at det i stedet kommer lokal produksjon av fornybart hydrogen, hovedsakelig for maritimt, sa han.
Arvid Nøttveit viste eksempler på temaer Hyvalue har forsket på, som pyrolyse, strømningsforhold i rør, regulatoriske forhold, samfunnsoppfatning og geopolitikk.
Danske Bank
Florian Melcher pekte på at fossilt i dag står for 80 prosent av energimarkedet, og at den brøken må inverteres.
- Det er umulig å elektrifisere alt, sa han, og mente hydrogenmarkedet vil løsne fra 2026.
Investorer vil ha lønnsomhet og meravkastning, påpekte han:
- De beste selskapene klarer fortsatt å hente penger og vil ha en unik posisjon når markedet løsner, sa Florian Melcher.
Standard Norge
Kari-Ann Omli Birkeland fortalte om Standard Norges samarbeid med NHF om en ny sikkerhetsstandard for hydrogen.
- Vi trenger en ny standard fordi hydrogen og ammoniakk er nøkkelbrikker i det grønne skiftet, og sikkerhet og tillit er avgjørende for samfunnsaksepten, sa hun.
- en felles beste praksis vil forebygge hendelser og ulykker og gi effektivitet også økonomisk, sa Kari-Ann Omli Birkeland.
Den nye standarden vil være på plass i 2. kvartal 2027.
Hydrogen Europe
Kamila Waciega ga oss siste nytt fra EU.
- RED III er det viktigste nå, og det kan gi en bruk på 2,8 millioner tonn fornybart hydrogen i 2030. Det er behov for gode støttemuligheter og regulatorisk forenkling, sa hun.
Statens vegvesen
Edvard Sandvik fortalte om fergekjøp som Statens vegvesen har gjort, fra de startet med LNG i 2000, batteri i 2015 og nå hydrogen, med fergene Hydra og Vestfjorden.
- Vi startet hydrogenprosessen i 2016, og det har vært et kraftfullt samarbeid mellom innkjøper, leverandør og underleverandører, sa han.
Når det gjelder asfalten de kjøper inn, har det vært en halvering i utslipp i verdikjeden siden 2020.
- Vi ser en fremoverlent leverandørindustri, sa han. Edvard Sandvik viste også til offentlige utviklingskontrakter som en vei å gå for staten.
DNV
Magnus Killingland viste til at CO2-prisen bør ligge på 2000 kroner per tonn for at fornybart og lavkarbon hydrogen skal bli konkurransedyktig på pris.
- For lavkarbon hydrogen ser vi at hvis det koster 1000 kr per kg å fange CO2, må CO2-prisen være 1.000 kr per kg. Hvis også nedstrøms kostnad skal tas med, må man opp i 2.000 kr per kg, sa han.
For at fornybart hydrogen skal være konkurransedyktig, må CO2-prisen være enda høyere, påpekte han.
Lars Haltbrekken, Sosialistisk Venstreparti
- Miljøpartiene har samlet sett mistet ett mandat etter valget, så budsjettforhandlingene vil nok bli tøffe, sa Lars Haltbrekken fra SV.
Foto: Steinar Aasen
I samtalen på scenen spurte Ingebjørg Telnes Wilhelmsen om SV har tenkt til å fortsette å presse regjeringen for å gjøre politikken grønnere, noe Haltbrekken bekreftet.
- Regjeringen kommer ikke til å komme med noe perfekt statsbudsjett, og klimaet er like viktig som før. Det viktigste er å kutte utslipp, sa han.
- Krav om nullutslipp i miljøpolitikken er undervurdert. Forbud eller påbud er effektive tiltak. Det var slik vi fikk faset ut oljefyring i private hjem, påpekte Haltbrekken.
Styreleder i NHF og CEO i GreenH, Morten Solberg Watle, samlet trådene på slutten av dagen:
- Mediebildet det siste året viser en brems i hydrogen. Hydrogenmarkedet går ikke fra 0-100 over natta, men modnes over tid. Prosessene går imidlertid sin gang og hydrogenbåtene kommer på vannet.
- Nå strammes det til på avgiftssiden, CO2-prisen går opp. Husk at nullutslippsskip også kan selge kvoter, noe som har mye å si for lønnsomheten, sa Morten Solberg Watle.
Under middagen etter konferansen ble Jens Berge fra Norwegian Hydrogen tildelt den gjeve Hydrogenprisen. Se egen sak om dette.
Foto: NHF