GreenH har tidligere tatt investeringsbeslutning på anlegget i Bodø, og nå har de også tatt investeringsbeslutning for anleggene på Slagentangen utenfor Tønsberg og i Kristiansund.
GreenH sine anlegg:
- Slagentangen i Vestfold, i samarbeid med Grieg New Energy
- Kristiansund i Møre og Romsdal, i samarbeid med NorSea
- Bodø i Nordland (under bygging)
I november 2024 kunngjorde Enova at de bevilger 777 millioner kroner i støtte til å bygge fem hydrogenproduksjonsanlegg langs kysten gjennom støtteprogrammet "Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027".
Tidligere denne uken kom nyheten om at HYDS har tatt investeringsbeslutning for to anlegg, også disse omfattet av tilsagnet fra Enova. I tillegg er Greenstat allerede i gang med bygging av sitt anlegg i Kristiansand.
GreenH er klare til byggestart
På Vestbase i Kristiansund, en av landets mest trafikkerte maritime baser med over 16 000 årlige anløp, utvikler GreenH et anlegg sammen med NorSea for direkte bunkring av hydrogen til skip. På Slagentangen utenfor Tønsberg samarbeider GreenH med Grieg New Energy om produksjon av grønt hydrogen i Oslofjorden.
– Det har vært mye usikkerhet innen maritim næring på når nullutslippsfuel vil være tilgjengelig langs kysten. Nå blir usikkerheten borte. Bodø, Kristiansund og Slagentangen blir tre konkrete bevis på at grønn industriomstilling skjer nå, sier Morten Solberg Watle, administrerende direktør i GreenH.
– Hydrogen er et drivstoff for fremtiden. Med prosjektene i Bodø, Kristiansund og Slagentangen tar vi et viktig steg mot å etablere en grønn infrastruktur langs norskekysten som legger til rette for å redusere utslipp fra maritim transport og lokal industri. Dette er takket være en solid støtte fra Enova, sier Watle.
– Dette er strålende nyheter som bidrar til å tilgjengeliggjøre hydrogen som klimaløsning for maritim sektor. Det innebærer betydelige utslippskutt i maritim sektor i tillegg til næringsutvikling, arbeidsplasser og positive ringvirkninger lokalt. Våre gratulasjoner går til GreenH og partnere, og vi gleder oss til å følge byggingen av anleggene, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i NHF.
Betydelige utslippskutt
Enova melder at anleggene blir del av et nettverk for produksjon og bunkring av hydrogen, som vil strekke seg langs hele kysten, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. "Det blir nå lettere for rederier å velge nullutslippsløsninger som kan kutte utslipp med opptil 200 000 tonn CO₂ årlig, altså 5 prosent av norske maritime utslipp," skriver Enova i en pressemelding.
Milepæl for norsk hydrogensatsning
– Dette markerer en viktig milepæl for norsk hydrogensatsing, sier Sigmund Ø. Størset, målansvarlig for hydrogen og ammoniakk i Enova.
– Når prosjektene nå går fra planlegging til bygging, tar vi et stort steg mot å gjøre hydrogen til et tilgjengelig drivstoff og et reelt alternativ for sjøfarten i Norge, sier han.
– Nå gjelder det å holde trykket oppe og bygge skip som kan bruke hydrogen som drivstoff. Enova har satset særskilt på dette de siste tre årene og tar nå nye grep, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.


