Nederland støtter 11 hydrogenprosjekter
Den nederlandske OWE-ordningen gir støtte til 11 hydrogenprosjekter med over 700 millioner euro. Prosjektene har en samlet kapasitet på 602 MW.
Selskaper som har fått støtte er H2Eron, Circul8 Hydrogen Factory, Eurus Energy Europe, Air Liquide, Uniper Hydrogen, FR Energyhubs, Westfalen Hydrogen, Essent Hydrogen, Den Tol Duurzaam, Vattenfall og Statkraft.
Ordningen dekker opptil 80 prosent av investeringskostnadene for prosjektene og gir i tillegg en driftsstøtte per kilo produsert hydrogen. Hydrogenet skal leveres til raffinerier, kjemikalieprodusenter og transportsektoren.
Også i fjor ga OWE-programmet støtte til litt over 100 MW hydrogen, fordelt på 7 prosjekter.
Les mer her.
Air Liquide med investeringsbeslutning i Nederland
Industrigasselskapet Air Liquide har tatt investeringsbeslutning for sitt 200 MW ELYgator-prosjekt i Rotterdam etter å ha mottatt støtte gjennom OWE-ordningen.
I tillegg har de fått finansiering gjennom EUs Hy2Use Important Projects of Common European Interest (IPCEI).
Air Liquide har forpliktet seg til å investere over 500 millioner euro i å bygge, eie og drifte ELYgator, som etter planen skal være i drift innen utgangen av 2027.
Air Liquide har allerede inngått langsiktige kjøpsavtaler for deler av den årlige produksjonen på 23.000 tonn med TotalEnergies. Noe av volumet vil også bli matet inn i Air Liquides eksisterende hydrogenrørledningsnett for å forsyne andre kunder i Nederland og Belgia.
ELYgator-prosjektet vil benytte både alkaliske elektrolysører og PEM-elektrolysører. Air Liquides hydrogenprosjekt blir det andre av den størrelsen i Rotterdam havn. Shells 200 MW Holland Hydrogen 1-anlegg er allerede under bygging og forventes å settes i drift fra i 2026.
Les mer her.
Første bunkringsfartøy for ammoniakk bestilt
I juli 2025 ble det registrert 28 nye bestillinger av fartøy som skal drives med alternative drivstoff, ifølge ferske tall fra DNVs Alternative Fuels Insight (AFI)-plattform. Blant dem er det første dedikerte bunkringsfartøyet for ammoniakk.
Skipsrevyen skriver at to ammoniakkdrevne gasskip ble bestilt i juli, samtidig som den første bestillingen av et ammoniakk-bunkringsfartøy.
Bunkringsfartøyet er en milepæl i utviklingen av infrastruktur rundt bruk av ammoniakk som maritimt drivstoff.
Les mer her.
Spania støtter fem hydrogenprosjekter med 524 millioner euro
Fem hydrogenprosjekter får støtte fra spanske myndigheter. 524 millioner euro skal fordeles mellom dem.
Prosjektene, som alle ledes av enten Repsol eller EDP, ble utpekt som Important Projects of Common European Interest (IPCEI) av EU-kommisjonen i oktober 2022, noe som åpnet for omfattende statsstøtte. Til sammen vil disse prosjektene installere 425 MW elektrolysekapasitet, som kan produsere omtrent 55 200 tonn fornybart hydrogen årlig. De utvalgte utviklerne er pålagt å ta en endelig investeringsbeslutning i løpet av året.
Spania kunngjør vinnere av midler fra hydrogenbanken
Spania har kunngjort vinnerne av 400 millioner euro i støtteordningen under European Hydrogen Bank Auction-as-a-Service (AaaS)-program, som har som mål å støtte nasjonale prosjekter for hydrogen.
De tre utvalgte prosjektene vil få inntil 372 millioner euro i støtte for å bygge til sammen 485 MW elektrolysekapasitet i Spania, med produksjonstilskudd på opptil 0,69 euro per kilo hydrogen i ti år.
De tre nasjonale prosjektene er EP2X, eM-Numancia og Orange.bat, som vil motta henholdsvis 246, 44 og 83 millioner euro.
Polen tildeler 633 millioner euro til seks prosjekter
Polens utviklingsbank Bank Gospodarstwa Krajowego har tildelt 633 millioner euro til seks hydrogenprosjekter.
Utviklingsbanken utbetaler midler fra Polens nasjonale gjenopprettings- og motstandskraftplan slik at polsk industri kan oppfylle målene i det reviderte fornybardirektivet (RED III). Direktivet krever at minst 42 prosent av hydrogenet brukt i industrien skal være fornybart innen 2030, og 60 prosent innen 2035, samt minst 1 prosent i transportsektoren.
EU har ikke ligget på latsiden i sommer
EU vil kutte utslipp med 90 prosent i 2040
Europakommisjonen har nå lagt på bordet forslaget om at EU skal kutte klimagassutslippene med 90 prosent til 2040. Det foreslås en liten åpning for kvotekjøp utenfor EU og økt satsing på CO2-fjerning, men EU fastholder sin kurs mot netto null utslipp i 2050.
Nye statsstøtteregler er vedtatt
Europakommisjonen har vedtatt det nye statsstøtteregelverket for grønn industri (CISAF) i sommer. Reglene åpner for høyere støttegrad og målet er å følge opp EUs Ren industriplan, slik at det skal bli enklere for landene å tildele støtte til de som vil gå over til utslippsfrie løsninger som hydrogen. Reglene vil gjelde frem til 31. desember 2030.
Les mer her.
Regelverk for lavkarbon-hydrogen er publisert
8. juli presenterte Europakommisjonen endelig versjon av den delegerte rettsakten som spesifiserer hvordan utslippskutt fra lavkarbon-hydrogen skal kalkuleres.
Rettsakten er en del av EUs hydrogen- og avkarboniseringspakke, og supplerer det eksisterende regelverket for kalkulering av utslippskutt for fornybare drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse (RFNBO) i fornybardirektivet.
- Med publiseringen av denne rettsakten er en sentral del av EUs regelverk endelig ferdigstilt. Lavkarbon-hydrogen spiller en svært viktig rolle for å øke volumet, redusere kostnader og oppnå utslippskutt i europeisk industri. Regelverket gir forutsigbarhet for aktørene som skal investere i lavkarbon-hydrogen og tar oss dermed et steg videre i hydrogensatsingen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.