Foto: Daimler Truck | Mercedes er én av deltakerne i GMHA. Fem av deres brenselcellelastebiler GenH2 har kjørt mer enn 225 000 kilometer i innledende kundetester. Mercedes har imidlertid utsatt serieproduksjonen til starten av 2030-tallet på grunn av manglende etablering av infrastruktur.

Global strategi for storstilt utrulling av hydrogen 

Global Hydrogen Mobility Alliance (GHMA) har presentert en strategi for hvordan hydrogenmobilitet skal utvikles fra pilotprosjekter til masseutrulling. Det er avgjørende for at Europa skal nå klimamålene og sikre en konkurransedyktig transportindustri. 

08 Oct 2025

GHMA fremhever at hydrogenmobilitet er strategisk viktig for Europa, som supplement til batterielektrifisering. Samtidig påpekes det at de europeiske satsingene hittil, spesielt for tungtransport, ikke har bidratt til å stimulere  markedet i tilstrekkelig grad.  
 
Uten umiddelbare tiltak mener GHMA at Europa risikerer å komme på etterskudd i det globale kappløpet, fastlåst i høye kostnader, lav utnyttelse og for langsom innfasing av hydrogenkjøretøy. GHMA foreslår følgende fem tiltak:

  • Ta i bruk hydrogen der det tilfører mest verdi på kort sikt. Prioriter tunge lastebiler som det første og kritiske segmentet, og deretter utvide til busser og drosjer. Bygg først ut stasjoner i viktige knutepunkt med stor etterspørsel der det allerede finnes kostnadseffektiv hydrogenproduksjon rettet mot industri eller maritim transport.  
  • Lukk kostnadsgapet til diesel. Målrettede tiltak er nødvendig for å støtte kjøp av hydrogenlastebiler, garantere etterspørsel gjennom særskilte kontrakter og muliggjøre tilgang til konkurransedyktig hydrogen på stasjonen. For å oppnå diesel-paritet anbefales en snarlig overgang til levering av hydrogen i flytende form til stasjonene.
  • Bygg storskala hydrogenstasjoner. Start med en kapasitet på minst 1 tonn/dag per stasjon. Synkroniser etableringen med utrulling av lastebilflåter for å sikre utnyttelse over 50 prosent, noe som gir god kapasitetsutnyttelse og mulighet for lønnsomhet for infrastruktureier.
  • Bruk tilgjengelig hydrogen som er konkurransedyktig på pris for å aktivere markedet. Det betyr at man kan starte med grått hydrogen, men ha en tydelig plan for overgangen til lavkarbon og fornybart hydrogen. En lignende tilnærming har muliggjort opptrapping av batterielektriske kjøretøy samtidig som elektrisitetsproduksjonen er avkarbonisert parallelt, og har også vært vellykket i markeder som Kina og Korea.
  • Sikre samsvar mellom industri og politikk for skalering. Standardiser regelverk, få fortgang i utsteding av tillatelser og sikre subsidier som belønner økosystemer som raskt kan nå kritisk masse, samtidig som det etableres offentlige ordninger som støtter både investeringer i hydrogen tankinfrastruktur og kjøp av kjøretøy. Økonomisk levedyktige forretningsmuligheter for kunder og investorer må prioriteres.


Illustrasjon: GHMA skisserer en stegvis prosess frem mot full utrulling og bruk av hydrogen i landtransporten i 2040.  
 
Les GHMAs aktiveringsstrategi her. 
Les mer om GHMA her. 
 

Hva er GHMA?

Global Hydrogen Mobility Alliance (GHMA) er en koalisjon av ledende transport-, energi- og industriaktører som investerer i Europa. Blant medlemmene finner vi kjøretøyprodusenter som Volvo, Mercedes, Iveco, BMW, Toyota, Honda, Hyundai og Solaris, samt flere hydrogenprodusenter og utstyrsleverandører, inklusive norske Hexagon Purus.