NHFs Lin April Løstegård og Marika Nilsen har besøkt Grøn Brint AS i Hjørring nord i Danmark, som Norwegian Hydrogen og Jens Peter Lunden i partnerskap står bak. RFNBO hydrogen selges til danske Grøn Gas AS, som bruker det for å effektivisere produksjonen av flytende biogass på stedet.
Sammen har aktørene utviklet en hel verdikjede fra vindturbin via elektrolyse til flytende biogass.

Verdifull erfaring fra Hellesylt
NHF møtte Øystein Tørlen, CTO i Norwegian Hydrogen:
- Norwegian Hydrogen har en nordisk vekststrategi, men vi etablerer oss der markedet er modent og lokalt engasjement finnes. Erfaringene fra bygging og drift av anlegget på Hellesylt har vist at vi kan levere, og dette prosjektet bygger videre på den erfaringen, sier Øystein Tørlen.
- Vi vil bygge der markedet kommer, sier han.
Hydrogen gir mer metan og mindre CO2
De tre vindturbinene ved anlegget genererer strøm som Grøn Brint bruker til å lage fornybart hydrogen i to PEM-elektrolysører. Hver elektrolysør er på 1 MW, og de fungerer som to separate systemer som kan kjøres individuelt. Det er svært nyttig ved vedlikehold av anlegget.

Biomassen føres inn i en reaktortank der mikroorganismer bryter biomassen ned og danner metan og CO₂. Denne prosessen, kjent som biologisk metanisering, øker metanutbyttet og reduserer CO₂-utslipp. I prosessen omdannes karbon, som ellers ville blitt sluppet ut, til fornybart drivstoff:
- Når hydrogen tilsettes biogassen, reagerer det med overflødig CO₂ som dannes når biomasse brytes ned i reaktoren. Da gjør vi om CO₂ til enda mer metan, og får med det mindre CO₂-utslipp, forklarer Øystein Tørlen.
Restproduktet etter gassproduksjonen brukes som næringsrik gjødsel på jordene i området, og bidrar til en fullstendig sirkulær karbon- og næringssyklus.

Sluttproduktet, flytende bio-metan (LBM), lastes direkte over på kryogene tankbiler som transporterer drivstoffet til det tyske markedet, der etterspørselen etter fornybare energibærere øker raskt.
- Hydrogenanlegget har vært i testdrift med hydrogen siden våren 2024, og vi vil være i kommersiell drift senest fra tredje kvartal 2026. Integrasjonen av fornybart hydrogen med lokal biomasse er en skalerbar vei mot e-metan og andre syntetiske drivstoff, sier Øystein Tørlen.
Les mer hos Grøn Brint.
