Foto: Alexandre Lallemand/Unsplash | EU-flagg

EUs regelverk for lavkarbon-hydrogen er trådt i kraft 

Ikke-fornybart hydrogen produsert med minst 70 prosent reduksjon i klimagassutslipp sammenlignet med fossilt referansenivå kvalifiserer nå som lavkarbon og blir dermed berettiget til fremtidige subsidier og tilgang på infrastruktur. 

11 Dec 2025

Med publiseringen av EUs delegerte rettsakt for lavkarbon-drivstoff er regelverket som definerer lavkarbon-hydrogen nå trådt i kraft. Dette gir forutsigbarhet for produsenter av både lavkarbon-hydrogen laget av naturgass med karbonfangst og -lagring (CCS), og hydrogen produsert med elektrolyse, men som ikke oppfyller EUs definisjon av «fornybare drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse» (RFNBO). 
 
Lovverket tillater at enhver type drivstoff kan klassifiseres som lavkarbon, inkludert ammoniakk, metanol og e-drivstoff laget med lavkarbon hydrogen eller syntesegass, med unntak av bio-baserte drivstoff og drivstoff med karbon resirkulert fra ikke-fornybart avfall. Disse er definert i annen EU-lovgivning. 
 
For å oppfylle 70 prosentkravet til utslippsbesparelser teller hele drivstoffets livssyklus med, inkludert innsatsfaktorer, andre prosessutslipp, transport og distribusjon, utslipp fra sluttforbrenning, metanlekkasjer oppstrøms og karbonfangstgrad. 
 
- Med ikrafttredelsen av denne rettsakten er en sentral del av EUs regelverk endelig ferdigstilt. Lavkarbon-hydrogen spiller en svært viktig rolle for å øke volumet, redusere kostnader og oppnå utslippskutt i europeisk industri. Regelverket gir økt forutsigbarhet for aktørene som skal investere i lavkarbon-hydrogen og tar oss dermed et steg videre i hydrogensatsingen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. 
 
Den delegerte rettsakten presiserer at dersom karbonfangst inngår i beregningene, må CO₂ lagres permanent eller være permanent kjemisk bundet i produkter med lang levetid. Dette utelukker derfor bruk av fanget CO₂ til økt oljeutvinning (enhanced oil recovery - EOR) eller til produksjon av drivstoff som senere slipper ut karbonet ved forbrenning (inkludert metanol og e-drivstoff). 
 
Den endelige versjonen av EUs regelverk for lavkarbon-hydrogen finnes her.
 
 

 

- Med ikrafttredelsen av denne rettsakten er en sentral del av EUs regelverk endelig ferdigstilt. Lavkarbon-hydrogen spiller en svært viktig rolle for å øke volumet, redusere kostnader og oppnå utslippskutt i europeisk industri. Regelverket gir økt forutsigbarhet for aktørene som skal investere i lavkarbon-hydrogen og tar oss dermed et steg videre i hydrogensatsingen.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Foto: Ihne Pedersen