Med publiseringen av EUs delegerte rettsakt for lavkarbon-drivstoff er regelverket som definerer lavkarbon-hydrogen nå trådt i kraft. Dette gir forutsigbarhet for produsenter av både lavkarbon-hydrogen laget av naturgass med karbonfangst og -lagring (CCS), og hydrogen produsert med elektrolyse, men som ikke oppfyller EUs definisjon av «fornybare drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse» (RFNBO).
Lovverket tillater at enhver type drivstoff kan klassifiseres som lavkarbon, inkludert ammoniakk, metanol og e-drivstoff laget med lavkarbon hydrogen eller syntesegass, med unntak av bio-baserte drivstoff og drivstoff med karbon resirkulert fra ikke-fornybart avfall. Disse er definert i annen EU-lovgivning.
For å oppfylle 70 prosentkravet til utslippsbesparelser teller hele drivstoffets livssyklus med, inkludert innsatsfaktorer, andre prosessutslipp, transport og distribusjon, utslipp fra sluttforbrenning, metanlekkasjer oppstrøms og karbonfangstgrad.
- Med ikrafttredelsen av denne rettsakten er en sentral del av EUs regelverk endelig ferdigstilt. Lavkarbon-hydrogen spiller en svært viktig rolle for å øke volumet, redusere kostnader og oppnå utslippskutt i europeisk industri. Regelverket gir økt forutsigbarhet for aktørene som skal investere i lavkarbon-hydrogen og tar oss dermed et steg videre i hydrogensatsingen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Den delegerte rettsakten presiserer at dersom karbonfangst inngår i beregningene, må CO₂ lagres permanent eller være permanent kjemisk bundet i produkter med lang levetid. Dette utelukker derfor bruk av fanget CO₂ til økt oljeutvinning (enhanced oil recovery - EOR) eller til produksjon av drivstoff som senere slipper ut karbonet ved forbrenning (inkludert metanol og e-drivstoff).
Den endelige versjonen av EUs regelverk for lavkarbon-hydrogen finnes her.
