EU stiller krav om økt andel e-SAF i flydrivstoff fra 2030, men ingen av de 40 planlagte prosjektene i Europa har så langt nådd investeringsbeslutning. Hvis EUs krav fra 2030 skal nås, haster det å etablere virkemidler som kan sikre tilgjengeliggjøring av slike flydrivstoff, heter det i brevet.
I denne tidlige fasen av markedsutviklingen er det to utfordringer: behovet for sikker inntekt hos produsentene av flydrivstoff, og risikoen for høye priser for flyselskapene. Brevets avsendere foreslår at en markedsmegler med støtte fra nasjonale myndigheter kan kjøpe e-SAF på langsiktige kontrakter og selge videre gjennom tosidige auksjoner, f.eks. via H2Global.
I brevet advares det om at dersom nasjonale myndigheter ikke etablerer ordninger som kan iverksettes før EU har ferdigstilt sin ordning, som ventes tidligst i 2027, kan markedet stagnere og de politiske målene ryke. Pilotordningen foreslås å være virksom fra 2030, samtidig som de første leveransene av e-SAF er klare.
Industrien mener at en slik ordning vil gi både tidlig tilgang til bærekraftig flydrivstoff og nye arbeidsplasser, samtidig som Europa kan ta en global lederrolle innen ren luftfartsteknologi.
- Luftfart står for omtrent fire prosent av Europas klimagassutslipp, og utslippene vokser raskt. Skal vi redusere global oppvarming og nå klimamålene, er det derfor avgjørende at vi snur denne trenden. Hydrogenbaserte drivstoff som e-SAF vil spille en sentral rolle for avkarboniseringen av luftfart. Norge er i ferd med å ta en posisjon som testmarked for hydrogenbasert luftfart. Norge har også noen av Europas mest avanserte prosjekter for bærekraftig flydrivstoff under planlegging, og kan dermed bli et foregangsland i Europa og globalt. En offensiv satsing på e-SAF av nasjonale myndigheter kan derfor posisjonere Norge som en ledende produsent i dette nye markedet, gi industriutvikling langs hele verdikjeden, og sikre teknologilederskap, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Virksomhetene som har signert det åpne brevet: