Enova har gitt tilsagn om 442 millioner kroner i støtte for tre bunkringsanlegg på Mongstad, i Florø og i Risavika, som blir blant de første i Europa av sitt slag. Det er lagt opp til at anleggene kan komme i drift fra 2029, og at de skal være tilgjengelige for både nasjonale og internasjonale fartøy. Både offshore-relaterte fartøy og annen kysttrafikk vil kunne benytte dem.
Det er Azane Fuel Solutions, et norsk teknologiselskap som har spesialisert seg på sikker bunkring av ammoniakk, som står bak planene om bunkringsanleggene. Kapasiteten blir opptil 2.000 m3 nedkjølt ammoniakk på alle anleggene. Med mer enn 100 tonn ammoniakk i timen ligger det til rette for rask fylling på skipene. Det er ventet store utslippskutt som følge av anleggene, avhengig av hvor mange ammoniakkdrevne skip som kommer. De syv fartøyene som får støtte i denne omgang vil alene kutte 92 000 tonn CO₂ i året.
Bunkringsanlegg gir flere fartøy
– Når bransjen nå vet at det kommer flere godt plasserte fyllestasjoner langs kysten, blir det enklere å investere og bygge fartøy. Slik blir det fart på den nødvendige omstillingen som nå skjer til sjøs, sier Børge Noddeland, ansvarlig for programmet Bunkringsanlegg for ammoniakk i Enova i en pressemelding.
– Enova er et viktig verktøy for å kutte utslipp og styrke norsk konkurransekraft. Ved å støtte prosjekter som dette, gir vi næringen rom til å prøve ut nye løsninger og ta dem i bruk. Det gir lavere utslipp, nye muligheter for norsk teknologi og styrker arbeidsplasser langs hele kysten. Dette er et helt nødvendig steg for å nå klimamålene våre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i pressemeldingen fra Enova.
– Vi kunne ikke bedt om en bedre julegave enn den Enova annonserer i dag. Norsk Hydrogenforum har lenge argumentert for viktigheten av å legge til rette for en fungerende verdikjede for hydrogenbaserte drivstoff til sjøs hvor produksjon, bruk og distribusjon utvikles parallelt, og det er derfor en gledens dag for hele næringen vår. Enovas tilsagn om støtte til infrastruktur og fartøy innebærer et nytt, viktig skritt mot utslippskutt og omstilling av sjøfarten. Det er ikke bare viktig for klima, men også for utvikling av nye arbeidsplasser langs hele kysten, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i NHF.
Støtte til syv nye utslippsfrie fartøy
Enova følger opp den tidligere satsingen på produksjonsanlegg, og nå bunkringsanlegg, med støtte til ytterligere syv utslippsfrie fartøy: Tre av dem skal gå på ammoniakk, fire på hydrogen.
– Dette er et historisk steg mot den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Vi har troen, men ser at det vil ta tid og krever tålmodighet og samarbeid, sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.
Rederiene står foran store investeringer og høy aktivitet i skipsbygging de neste årene. Til sammen får fartøyene tilsagn om støtte på over 1 milliard kroner.
På hydrogensiden er det GMI Rederi og LH2 Shipping som går i front. GMI bygger to kystbulkskip som skal frakte asfalt og byggevarer langs kysten. Skipene får brenselceller, batterier og seil, og skal fylle komprimert hydrogen i Kristiansund og på Fiskå.
LH2 Shipping satser på flytende hydrogen, og bygger to bulkskip som skal gå mellom Nord-Norge og kontinentet. Skipene får både brenselceller, batterier og vindseil, og skal bunkre hydrogen i Nord-Norge eller hos noen av de største havneanleggene, blant annet i Amsterdam, Rotterdam og Antwerpen.
– Vi er svært glade for denne tildelingen og vil gjerne takke ENOVA for støtten så langt, fra forprosjektfasen og nå inn i byggefasen for de fire første skipene i dette segmentet. Dette gjør det mulig for oss å akselerere utviklingen av utslippsfrie fartøy i drift, samtidig som at vi sikrer at skipsoperatører og lasteeiere holder seg i forkant av stadig strengere utslippskrav, sier CEO i LH2 Shipping, Ivan Østvik i en egen pressemelding.

Foto: LH2 Shipping
Amon Bulk AS, et selskap etablert av Amon Maritime, skal bygge tre store bulkskip av typen Kamsarmax. Skipene får dual-fuel hovedmotorer som også kan gå på ammoniakk, og skal frakte jernmalm til europeisk stålindustri. Selskapet har inngått en intensjonsavtale med nettopp Azane Fuel Solutions om levering av ammoniakk.
Enova har justert kravene slik at skip som bygges om kan få støtte. Kravet er at ombyggingen fører til minst en halvering av fossile utslipp.
– Det gjør at også offshorefartøy nå får mulighet til å investere i nullutslipp uten å måtte bygge nytt, sier Elin Ulstad Stokland i Enova.