- Vi har lært mye om mulighetene og utfordringene i markedet, og nå gjør vi noen justeringer i disse programmene for å sikre at flere prosjekter blir gjennomført, skriver Enova i en nyhetssak.
Den viktigste endringen er at eksisterende fartøy som i hovedsak skal bruke hydrogen eller ammoniakk som drivstoff, fra neste år kan kvalifisere for støtte selv om de ikke bruker det hele tiden.
- Dette er veldig gode nyheter, og vi setter stor pris på at Enova gir aktørene mer fleksibilitet i den krevende omstillingen, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Norsk Hydrogenforum mener at det viktigste nå er å få fart på etterspørselen.
- Maritim transport er et viktig bruksområde der Norge har store komparative fortrinn og dette grepet, vil kunne bidra til verdiskaping for norske verft langs hele kysten, sier Wilhelmsen.
I tråd med klimamålene
Enova skriver at målet om nullutslipp i 2050 står fast, og at kravene er justert for å hjelpe en utvikling som tar oss til dette målet. Fartøy som allerede er i drift kan nå få støtte, så lenge de reduserer klimagassutslippene med minst 55 prosent sammenlignet med dagens operasjon. Tidligere var kravet 100 prosent utslippskutt. Justeringen er i tråd med Norges klimamål.
- Flere detaljer kommer etter at nåværende søknadsrunde er ferdig. De nye kravene vil gjelde fra første søknadsrunde i Q1 2026, sier Elin Ulstad Stokland, ansvarlig for støtteprogrammene “Hydrogen og Ammoniakk i fartøy” i Enova.
Stor interesse for å bygge om fartøy
Enova ser at det er stor interesse for å bygge om eksisterende fartøy og teste ny teknologi i deler av energisystemet for å redusere risiko og få mer erfaring.
- Ved å tilpasse kravene vil flere få muligheten til å søke støtte. Dette er viktige grep for å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk – og nå målet om en utslippsfri maritim sektor, skriver Enova.
Fristen utsettes på Bunkringsanlegg for ammoniakk
Justeringen i støtteprogrammet «Ammoniakk i fartøy» skal gi et bredere kundegrunnlag og dermed større trygghet for de som vil bygge bunkringsanlegg.
- For å gi markedet mer tid forlenger vi tiden frem til man må signere tilskuddsbrevet, fra tre til seks måneder. Enova utsetter også fristen for å sende inn søknader i støtteprogrammet «Bunkringsanlegg for ammoniakk» med cirka to uker. Ny søknadsfristblir 24. oktober. med cirka to uker. Ny frist blir 24. oktober, skriver de.
Løypemelding
Enova lanserte støtteprogrammene “Hydrogen og Ammoniakk i fartøy” våren 2024, og de har til sammen gitt støtte til 30 prosjekter. Halvparten av prosjektene er i gang eller venter på investeringsbeslutning. Prosjektene har ett år på seg til å sette i gang.
Frist for investeringsbeslutning ved første søknadsrunde var i juni 2025, og flere fartøy har bekreftet at de går videre:
– Vi står stødig i målet vårt: å få på plass den første fungerende verdikjeden for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Vi tror på dette, men vi vet at det tar tid. Det vil kreve tålmodighet, samarbeid og vilje til å prøve, sier Elin Ulstad Stokland.