Daimler legger ikke hydrogensatsingen død - satser for fullt gjennom stasjons- og bilutvikling

Enkelte elbilorienterte medier meldte i vår at Daimler og Mercedes skroter sin hydrogensatsing. Dette er langt fra riktig, Daimler har et langsiktig program hvor hydrogen og brenselceller inngår i deres nullutslipps elektrifiseringsstrategi.

02 aug. 2017

Daimler gikk på mandag ut med en pressemelding om utbyggingen av hydrogeninfrastrukturen i Tyskland, som nå er oppe i 32 stasjoner. Daimler understreker her sin langsiktige satsing på hydrogen, hvor de sammen med Linde og Shell gjennom H2Mobility planlegger å øke nettverket nasjonalt til 400 stasjoner innen 2023. 

Joint press release: Sindelfingen and Pforzheim: New hydrogen filling stations for southwestern Germany

Med et så stor stasjonsnettverk under planlegging, bekrefter dette satsingen på å utvikle en storskala kjøretøypark med hydrogendrift. Daimler har tradisjon for å være sparsommelige med opplysninger om ikke-lanserte bilmodeller, så også her, men de sier at den siste stasjonen i Sindelfingen ligger strategisk plassert nært FoU-avdelingen som utvikler deres neste generasjon (plug-in) hydrogenbil basert på GLC-plattformen.

Stasjonsnettverket skal vokse til 100 stasjoner i 2018 og hovedpunkter i mandagens pressemelding er som følger:

  • Germany’s network of hydrogen (H2) filling stations grows to 32 locations
  • Daimler, Linde and Shell reaffirm their commitment to clean fuel H2
  • As many as 400 service stations planned by 2023 as part of the H2 Mobility Joint Venture 
  • German government actively supports infrastructure development 


Kilde: http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Joint-press-release-Sindelfingen-and-Pforzheim-New-hydrogen-filling-stations-for-southwestern-Germany.xhtml?oid=23634500