Foto: Corvus Energy | Fra venstre: Vidar Dolonen (DNV), George Novak (Liberian Registry), Dong-Hyun Woo (HD Hyundai MIPO), Svenn Kjetil Haveland (Corvus Energy), Catrine Vestereng DNV).

Corvus Energy inn i samarbeid med HD Hyundai Mipo 

Corvus Energys brenselcellesystem skal brukes av HD Hyundai Mipo i et nytt, grønt tankskipdesign.

24 juni 2025

 HD Hyundai Mipo har fått prinsippgodkjennelse (AiP) fra DNV for et grønt tankskipdesign med et karbonfritt elektrisk fremdriftssystem. Systemet er basert på brenselcelle fra Corvus Energy. Hydrogen laget ved ammoniakkspalting mates inn i brenselcellen, som produserer elektrisitet til fartøyets fremdrift og systemene ombord. 
  
– Vi er svært stolte av å samarbeide med HD Hyundai Mipo på dette banebrytende grønne tankskipdesignet, sier Svenn Kjetil Haveland, konstituert leder av Fuel Cell-avdelingen til Corvus Energy til Hydrogen24
 
– Ammoniakk er lettere å lagre på grunn av sin volumetriske energitetthet og mindre ekstreme lagringsforhold. Gjennom å integrere vår modulære, og gassikre hydrogenbaserte brenselcellesystem og marine ESS setter vi en ny standard for bærekraftig maritim transport. Det å muliggjøre nullutslipp også på større fartøystyper representerer et stort fremskritt i å redusere karbonutslippene i shippingbransjen, sier han. 
 
– I HD Hyundai Mipo har vi forpliktet oss til å forme fremtiden for bærekraftig skipsfart gjennom innovasjon og samarbeid. Valget av Corvus Energy brenselcellesystem ble tatt på bakgrunn av sikkerheten systemet gir, samt deres erfaring innen elektriske fremdriftssystemer, sier Dongjin Lee, leder for HD Hyundai Mipos designavdeling, til Hydrogen24.