Aqua hydrogenyacht kan fylles i Norge

Megayachten Aqua fra nederlandske Sinot, den første hydrogen- og brenselcelledrevne gigayachten i verden, kan få Norge som en foretrukket destinasjon. På Vestlandet utvikles nemlig en av de første anleggene hvor den kan fylle.

10 feb. 2020

Verdens første megastore hydrogendrevne yacht, "Aqua". (Ill.: Sinot)

Det ble tidligere meldt at Bill Gates hadde bestilt megayachten Aqua fra Sinot. Det stemmer ikke, ifølge BBC

Ingen skal bli overrasket over om båten, uansett kjøper, vil legge en av skipets første turer til Norge. Foreløpig har ingen havner bygd ut kommersielle fylleløsninger for flytende hydrogen til skip. Norge kan få en av de aller første. Equinor, Air Liquide og BKK er allerede i ferd med å utvikle en slik løsning. Den skal stå ferdig første halvår i 2024.

Unik frontrunner

Den 644 millioner dollars dyre luksusbåten på 112-meter er den første av sitt slag, med hydrogenbaserte brenselceller. Under fem dekk som kan huse 14 gjester og 31 ansatte finner man det som er særtrekket med denne båten: to 28-tonns hydrogentanker som begge er vakuum-forseglet og nedkjølt til 253 minusgrader celsius for oppbevaring av flytende hydrogen.

Et biprodukt av forbruket vil være vann, som kan brukes ombord til ferskvannsforbruk. Den enorme båten er forventet ferdigstilt i 2024. 

Båtdesignet ble først publisert i fjor høst på Monaco yacht show fra det nederlandske yacht-designbyrået Sinot.

Klarer New York til London på fulle tanker 

Seilehastigheten blir på 17 knop. Distansen den kan dekke på én tur er imponerende 6000 kilometer, noe som betyr at den kan krysse Atlanterhavet og omtrentlig tilsvarer dette en tur fra New York til London. Skal den på tokt i Nord-atlantiske strøk er det ikke usannsynlig at den kommer innom Norge, da tilgangen på flytende hydrogen (LH2 - liquefied hydrogen) langs kai vil være svært begrenset på verdensbasis når båten kommer i drift.

Da kommer det godt med at BKK, Air Liquide og Equinor allerede har mottatt Pilot-E-støtte for å utvikle LH2-anlegg på Vestlandet ifbm. blant annet introduksjonen av Hjelmeland-ferga samt en del andre prosjekter under utvikling, og dette viser at LH2-teknologien vil få økt interesse i årene framover.

Vi er klare til å ta imot denne båten så den får fylt i Norge, sier Bjørn Sundland, forretningsutvikler i BKK til Norsk Hydrogenforum.

Store deler av maritim sektor vurderer nå hvilke energiløsninger som skal ta verdens skipsfart mot 50 prosent kutt av klimagasser i 2050, i tråd med nye IMO-mål. - Hydrogen er et lovende drivstoff og derfor sender nyheten med utviklingen av denne båten et positiv signal. Vi merker en stigende interesse for bruk av flytende hydrogen som drivstoff i maritim sektor, påpeker han.

Vi skal i første omgang  utvikle løsninger som kan fylle rutegående hurtigbåter og ferger langs Vestlandet, men det er ikke noe i veien for flere andre typer skip kan fylle her, sier han.

Se den kule videoen av Sinot Aqua her: https://www.youtube.com/watch?v=fCoU617GJG8

Kilde: BKK og The Guardian.