Varanger KraftHydrogen er allerede i gang med produksjon av fornybart hydrogen i Berlevåg, men utrullingen av verdikjeden har gått tregere enn de hadde håpet.
- Vi søkte derfor Berlevåg kommune om 900.000 kroner i støtte for å etablere en fyllestasjon for hydrogenbiler. Den 9. september kom bekreftelsen fra formannskapet om at støtten er innvilget, og nå har vi fattet styrevedtak i Varanger KraftHydrogen om at prosjektet skal gjennomføres, sier Jørn Uno Mikkelsen til nettavisen Hydrogen24.
- Dette er en imponerende satsing av Varanger KraftHydrogen og Berlevåg kommune, sier generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
- Offentlige aktører spiller en viktig rolle i omstillingen til lavutslippssamfunnet, og her illustrerer Berlevåg kommune på en utmerket måte hvordan det kan gjøres. Flere steder i Norge etableres det nå produksjonsanlegg for hydrogen. Jeg håper flere kommuner og fylkeskommuner legger merke til dette og følger opp med egne tiltak for å utvikle etterspørselssiden, sier Wilhelmsen.
Kommunens ansatte skal fylle hydrogen
Støtten skal investeres i et fast lager på 500 bar, i tillegg til utgifter til trykktesting og tredjepartsgodkjenning.
- For å gå videre med planene var vi derfor avhengig av støtte, og vi er selvsagt svært glade for at kommunens svar var positivt, sier Mikkelsen til Hydrogen24.
Utenfor produksjonsanlegget har selskapet allerede tre fylleskap med fylletuter på 350-700 bar.
På nyåret starter montering og testing.
- Målet er at stasjonen kan tas i bruk for fullt fra sommeren 2026, sier han.
Det blir ikke en offentlig fyllestasjon, men tilgjengelig for kommunens ansatte, for eksempel i omsorgstjenesten eller teknisk etat.
Positivt formannskap
Formannskapet var enstemmige om støtten til Varanger KraftHydrogen:
- For oss var dette en enkel sak, sier Kjell Richardsen, næringssjef i Berlevåg kommune.
- Vi har jo et litt lengre perspektiv her i nord. Når vi allerede har verdens nordligste hydrogenfabrikk skulle det jo bare mangle at vi ikke også fikk verdens nordligste fyllestasjon, for biler må man jo ha, sier han til Hydrogen24.
Han er nå i dialog med Toyota for råd om bilkjøp.
– Husk at dette er en landsdel som preges av lange avstander og tøffe værforhold. Så ser også vi at batteriene blir stadig bedre, men med vår geografi trenger vi å utforske alle tilgjengelige alternativer. Kan vi i tillegg være tidlig ute med å etablere en liten, men velfungerende verdikjede på hydrogen så tror jeg faktisk at det vil bli lagt merke til, sier Richardsen.