Studien skal kartlegge hvordan hydrogen kan lagres, fylles og distribueres på lufthavner. Fremtidig testing av løsninger både for bakkekjøretøy og fly vil bygge på denne studien.
Før arbeidet går videre til konsept- og prosjekteringsfasen, henter Avinor inn innspill fra næringen gjennom en Request for information (RFI). Formålet er å identifisere aktører som ønsker å benytte eller bidra til utvikling av testinfrastruktur for hydrogen på lufthavner. Fristen er 1. desember 2025.
– Selv om det er noen år til vi vil se hydrogendrevne fly i kommersiell trafikk, trenger vi tid til å bygge erfaring med infrastrukturen som kreves på lufthavnene. Derfor er det viktig å komme i gang med dette arbeidet nå, sier Birgitte Johannessen, programansvarlig for hydrogen i Avinor i en pressemelding.
Kartlegger hvordan hydrogen kan tas i bruk
Studien skal avdekke hva som kreves for å etablere en lager- og fyllestasjon for hydrogen på en lufthavn, som tekniske spesifikasjoner, regulatoriske krav, infrastrukturbehov, kostnadsestimater, logistikk og forsyningskjede, operasjonelle prosedyrer og sikkerhets- og risikoanalyser.
Studien gjennomføres i tre faser:
- Fase 1: Mulighetsstudie med oppstart i september 2025, med en varighet på seks måneder
- Fase 2: Konseptutvikling (opsjon)
- Fase 3: Prosjektplanlegging og -gjennomføring (opsjon)
Testing fra 2027
Avinor planlegger testing og demonstrasjoner av hydrogeninfrastruktur på flyplass i hovedsak fra 2027, og forberedelsene er altså allerede i gang.
De vil ha innspill fra markedet både om bakkekjøretøy og luftfartøy som kan teste infrastrukturen. Avinor skriver i pressemeldingen at det så langt ser ut til å være mest aktuelt å starte med kjøretøy og/eller fyllesystemer for luftfartøy, før selve flyene.