- I Norge ser vi at produksjonsanleggene kommer, og det tas investeringsbeslutninger, men det er ingen tvil om at det er krevende tider og at det er et behov for flere sluttbrukere. Det viktigste nå er derfor å legge til rette for økt etterspørsel, sa Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Hun viste til IEAs siste rapport som slår fast at de globale investeringene i hydrogen økte med 60 prosent i 2024, og de forventer en økning på 70 prosent i år. Også fra Europa har det kommet mange gode hydrogennyheter i sommer (se oversikt til høyre).
Medlemsbedriftene leverer
I forkant av debatten var det oppspill fra fire av våre medlemsbedrifter: Hystar ved Amalie Melsom, Gen2 Energy ved Andreas Ekker, Norwegian Hydrogen ved Jens Berge og Greenstat ved Torstein Ekern.
Medlemsbedriftene kunne vise til en imponerende liste over milepæler:
- Hystar har signert flere kundekontraker utenfor Norge. På Høvik bygger Hystar verdens største PEM-elektrolysørfabrikk i kapasitet
- Gen2 Energy utvikler fire prosjekter i Norge: Farsund, Åfjord, Nesbruket og Holandsvika, og de er tildelt over 61 millioner euro fra den europeiske hydrogenbanken.
- Norwegian Hydrogen produserer hydrogen i Hellesylt og er i gang med bygging av anlegg i Hirtshals i Danmark (med 9 millioner euro fra EU) og Rjukan (13,2 millioner euro fra EU + 50 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge, samt 50 millioner kroner i grønt vekstlån).
- Greenstat utvikler Agder Hydrogen Hub med støtte fra Enova på 148 millioner kroner.
Politisk samtale med statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) og fylkesordfører Arne Thomassen (H)
Vi hadde invitert statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) fra Energidepartementet og fylkesordfører Arne Thomassen (H) fra Agder til politisk samtale.
Elisabeth Sæther innledet med å fortelle om hva regjeringen har bidratt med de siste fire årene.
- I perioden 2021 til 2024 har det blitt bevilget mer enn 7 milliarder kroner til hydrogenformål, gjennom Enova, Norges forskningsråd, Gassnova og Innovasjon Norge, sa Elisabeth Sæther.
Hun uttrykte glede for de norske bedriftene som har vunnet fram i den europeiske hydrogenbanken, og flere gode prosjekter som bidrar til verdiskaping flere steder i landet.
- Den krevende geopolitiske situasjonen skaper stor usikkerhet for alle de fornybare satsingene, og det gjenspeiles i industriens evne og mulighet til å gjennomføre store omstillingsprosjekter. Regjeringen må også ta hensyn til økte kostnader til forsvar og beredskap samt andre formål når vi skal prioritere hvordan statlige midler skal benyttes, sa Sæther.
Arne Thomassen ga Elisabeth Sæther honnør for mye av det regjeringen har gjort på hydrogen. Han pekte imidlertid på at det fortsatt er behov for å bidra med virkemidler for å sikre at industrien kan utvikle teknologi og produsere hydrogen, og sa at dette har et stort eksportpotensial for Agder og flere andre regioner.
Blir det økning i CO2-avgiften frem til 2035?
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til Klimameldingen, der regjeringen drøfter lineær økning av CO2-avgiften, som vil tilsvare 3 400 kroner i 2035, men det mangler et konkret mål.
- Vil dere videreføre økningen av CO2-avgiften frem til 2035, spurte Ingebjørg fra scenen.
- Jeg har forståelse for ønsket om en avklaring på dette, men jeg kan ikke love noe på vegne av regjeringen her og nå, sa Elisabeth Sæther.
Hun kommenterte at prinsippet om at den som forurenser skal betale, som NHF argumenterer for, er forståelig:
- Men samtidig er det viktig å ha i mente den betydningen økte avgifter vil ha for samfunnet, og at vi er avhengige av å ha alle med oss i det grønne skiftet, sa statssekretæren.
Fylkesordfører Arne Thomassen nevnte at Høyre i sitt program har sagt at de vil fortsette opptrappingen av CO2-avgiften.
- Sammen med en styrking av virkemidlene for grønn omstilling skal dette bidra til å gjøre grønne løsninger konkurransedyktige, sa han.
Offentlige anskaffelser er treffsikkert virkemiddel
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen viste til at i tillegg til prising av CO2, har offentlige anskaffelser vist seg å være et effektivt og treffsikkert virkemiddel.
Thomassen nevnte at fylkeskommunen ikke kompenseres for de kostnadene de påføres gjennom de statlige klimakravene:
- Dette er en stor utfordring, og kompensasjonsordningene må styrkes dersom fylkeskommunene skal fortsatt være pådrivere i det grønne skiftet, sa Thomassen.
Sæther viste til Vestfjordfergene som et eksempel på hvordan offentlige anskaffelser benyttes til å utvikle og ta i bruk utslippsfrie løsninger.