EU vil sette fart på utrullingen av alternative drivstoff i Europa. 600 millioner euro er satt av til slike prosjekter. De 70 prosjektene ble valgt ut i den siste AFIF-utlysningen som ble avsluttet 11. juni 2025.
Prosjektene ble godkjent 13. november 2025, og tildelingen skal nå vedtas formelt av Europakommisjonen, etter forslag fra CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency). De 70 prosjektene som skal dele potten på 600 millioner euro omfatter blant annet elektrifisering, hydrogenstasjoner og maritim sektor.
CINEA opplyser at det skal etableres 38 nye hydrogenstasjoner for biler, lastebiler og busser. I Frankrike skal det for eksempel bygges fire nye hydrogenstasjoner med en kapasitet på 1 tonn hydrogen per dag.
24 havner får støtte til landstrømanlegg, elektrifisering av havnetjenester og bunkringsanlegg for ammoniakk og metanol.
– Denne betydelige EU-støtten til offentlige og private virksomheter vil akselerere transportsektorens overgang mot en bærekraftig fremtid, sier Paloma Aba Garrote, direktør i CINEA.
– Med disse nye prosjektene har mer enn 2,5 milliarder euro i EU-tilskudd blitt tildelt alternative drivstoffprosjekter gjennom AFIF siden 2021. Dette demonstrerer EUs ambisjon om å gjøre nullutslippsmobilitet til en hverdagsrealitet, sier hun.
– Nok en gang ser vi at EU stiller opp med finansielle muskler for å støtte næringslivet i overgangen til alternative drivstoff, og til å oppfylle EUs krav i AFIR og i FuelEUMaritime. Norge må som EØS-medlem gjennomføre begge disse forordningene, men vi deltar ikke i Connecting Europe Facility, og dermed har vi heller ikke mulighet til å konkurrere om midler i AFIF. Det er en betydelig konkurranseulempe for norsk hydrogennæring. Skal norske bedrifter kunne konkurrere på like vilkår som europeiske bedrifter, er det helt avgjørende at Norge deltar i EUs ordninger for finansiering av hydrogenrelevant teknologi, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
Les mer hos CINEA, inkludert liste over prosjekter.
