NHF mener:
- NHF støtter klimakravets formål om ikke bare å redusere utslippene, men også bidra til nødvendig teknologiutvikling og oppskalering av nullutslippsdrivstoff.
- Stortinget har vedtatt at regjeringen skal «fremme krav om lavutslipp til offshorefartøy med sikte på innføring fra 2025 og nullutslipp fra 2029, eller tilsvarende krav som gir samme utslippseffekt for offshorefartøy». For at forskriften skal oppfylle vedtakets intensjon, må ambisjonsnivået heves, spesielt for de to første periodene mot 2034.
- Klimakrav til offshorefartøy må utløse investeringer i nullutslippsløsninger fra ikrafttredelse. Foreslått ambisjonsnivå gir ikke tilstrekkelig etterspørsel, og reduksjonsmålet for første treårsperiode må derfor heves til 20 %.
- NHF støtter at både RFNBO og lavkarbon-hydrogen telles dobbelt de to første periodene, men virkemidlet har liten effekt uten økt reduksjonsmål.
- Om ikke reduksjonsmålet heves, må delkrav på 10 % for RFNBO og lavkarbon-hydrogen innføres for å sikre at det investeres i nullutslippsløsninger allerede fra ikrafttredelse.
- Den foreslåtte forskriften er ikke samordnet i tid med satsingen i øvrig virkemiddelapparat. Forskriften legger til rette for innfasing av hydrogenbaserte drivstoff en gang på 2030-tallet, mens eksisterende støtteordninger legger opp til innfasing i perioden 2027-2030. Forskriftens ambisjonsnivå må rette seg etter de viktige initiativene og programmene som er satt i gang i øvrig virkemiddelapparat.
- NHF forutsetter at regjeringen fortsetter å satse på kompetanseutvikling i maritim sektor i henhold til blant annet Meld. St. 11 Fagfolk for en ny tid og Kompetansereformutvalgets anbefalinger.