Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. Nå har de lansert en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Bilen blir med andre ord det beste av begge verdener innenfor nullutslippstransport.

Preproduksjonsmodellen som kommer i en liten serie høsten 2017, vil videreut og det tas sikte på introduksjon i Norge i løpet av 2018. Spesifikasjonene er fortsatt ikke detaljerte og tallene våre baserer seg på tilgjengelig informasjon.

Det kom i løpet av våren 2017 spekulasjoner om innskrenking i Daimlers hydrogenprogram, meldt av ulike utenlandske elbil-medier, men dette stemmer ikke, ifølge Daimler. De har tvert imot understreket av hydrogendrift vil ha stort fokus i kommende bilmodeller framover, parallelt med at de nå ruller ut en rekke elbilmodeller de kommende årene. Mer informasjon om dette ventes ved lansering av GLC Fuel Cell plug-in til høsten.

Spesifikasjoner
Rekkevidde ~500 km (NEDC) (435km i H2-modus,
49 km i EV-modus)
Trykk 700 bar 
Tankvolum  4,4 kg
Topphastighet 200 km/t 
Maks effekt (kW) 147 kW (200 HK)
Kg per mil  -
Seter 5 seter
Pris  Preproduksjonsserie, serieprod.modell kommer i 2019
Batteripakke 13,8 kWh (brutto)
Rekkevidde (batteri) ~49 km (NEDC)

Les mer fra Daimler her, samt:

http://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-debuts-in-frankfurt/ 

https://www.automotiveworld.com/news-releases/mercedes-benz-combines-electricity-hydrogen-eq-power-glc-f-cell-goes-preproduction-worlds-first-electric-vehicle-fuel-cellbattery-powertrain/ 

Medlemmer