Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. I 2017 lanserte de GLC F-Cell - en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Bilen blir med andre ord det beste av begge verdener innenfor nullutslippstransport.

Preproduksjonsmodellen som kommer i en liten serie høsten 2017, vil videreut og det tas sikte på introduksjon i Norge i løpet av 2018. Spesifikasjonene er fortsatt ikke detaljerte og tallene våre baserer seg på tilgjengelig informasjon.

Det kom i løpet av våren 2017 spekulasjoner om innskrenking i Daimlers hydrogenprogram, meldt av ulike utenlandske elbil-medier, men dette stemmer ikke, ifølge Daimler. De har tvert imot understreket av hydrogendrift vil ha stort fokus i kommende bilmodeller framover, parallelt med at de nå ruller ut en rekke elbilmodeller de kommende årene. Mer informasjon om dette ventes ved lansering av GLC Fuel Cell plug-in til høsten.

Spesifikasjoner
Rekkevidde ~500 km (NEDC) (435km i H2-modus,
49 km i EV-modus)
Trykk 700 bar 
Tankvolum  4,4 kg
Topphastighet 200 km/t 
Maks effekt (kW) 147 kW (200 HK)
Kg per mil  -
Seter 5 seter
Pris  Preproduksjonsserie, serieprod.modell kommer i 2019
Batteripakke 13,8 kWh (brutto)
Rekkevidde (batteri) ~49 km (NEDC)

Les mer fra Daimler her, samt:

http://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-debuts-in-frankfurt/ 

https://www.automotiveworld.com/news-releases/mercedes-benz-combines-electricity-hydrogen-eq-power-glc-f-cell-goes-preproduction-worlds-first-electric-vehicle-fuel-cellbattery-powertrain/ 

Medlemmer