Kjøretøy

Hydrogen kan benyttes i en rekke ulike typer kjøretøy. Under kan du se en oversikt over de ulike kjøretøyene som er på markedet i dag og de som er under utvikling.

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenbil til det norske markedet. Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.

Toyota Mirai

Toyota har lenge satset på hydrogenbiler gjennom ulike prototyper, men lanserte den første serieproduserte bilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og det er antydet en ny oppgradert modell fra 2019. Det selges stadig flere Mirai her i landet og det allokeres gradvis flere biler til Norge.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i en liten serie i 2016 og de første eksemplarene kom til Europa samme år gjennom HyFive-prosjektet, til bl.a. Danmark og Tyskland.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. Nå har de lansert en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

Hyundai FE Fuel Cell

Hyundai lanserte sin nye konseptbil FE Fuel Cell i mars 2017, med planer om å starte levering produksjonsmodellen i 2018. Bilen reklameres med imponerende 800 km+ rekkevidde og et høyt komfortnivå. SUVen er 20% lettere og 10% mer effektiv enn forgjengeren ix35, og blir også noe større. Det er ventet at dette kan bli en svært populær hydrogenbilmodell her i landet.

BMW 5 Gran Turismo

BMW har bygget en liten serie modell 5 GT hydrogenbiler med heftige spesifikasjoner og komfortnivå. Disse har vært testet siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje.

Kia FCEV

Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Kia har testet en rekke prototyper i USA og Sør-Korea siste tiåret, og har også gjort stor suksess med elbil- og plug-in-modeller de siste årene. Kia deler på forskningsressursene fra Hyundai og det ventes dermed at deres første serieproduserte hydrogenbil henter det ypperste av ytelse fra brenselcelleutviklingen i konsernet.

Audi h-tron quattro concept

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og etablert en engen utviklingsavdeling i Canada, i samarbeid med Ballard. Både VW Passat og Golf har blitt bygget i hydrogenprototyper, men etter å ha konsolidert satsingen er det Audi som nå står for hydrogenutvikingen i konsernet. I 2015 viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro, og med utgangspunkt i denne spreke bilen gikk utviklingen i 2016 videre mot hydrogenvaranten h-tron quattro. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

SymbioFCell/Renault Kangoo ZE H2

SymbioFCell er et fransk selskap i Michelin-gruppen som integrerer brenselcelle- og tankløsning i eksisterende Renault Kangoo ZE el-varebil. Dette dobler rekkevidden og gjør bilen mye mer attraktiv for næringsmarkedet og offentlig sektor, da man ikke blir avhengig av daglig lading, slik at bilen får betraktelig større autonomi.

Symbio FCell/Nissan EV-200 H2

Symbio FCell presenterte på FC EXPO 2017 i Tokyo deres neste hydrogen-varebil for serieproduksjon, som skal lanseres i 2018. Den blir også tigjengelig som 7-seters passasjerbil, og Taxi Parisien (som utstilt i Tokyo) blir trolig lanseringskunde.

SymbioFCell/Renault Master Z.E H2

SymbioFCell skal også introdusere rekkeviddeforlenger for den nye Renault Master ZE, som ble lansert i januar 2017. Batterimodellen har 200 km (NEDC) rekkevidde, men Symbios brenselcellepakke vil øke denne til 350 km, uten reduksjon i kjørelengde vinterstid. Symbios versjon vil introduseres i 2018.

Chevrolet Colorado ZH2 Pickup

General Motors etablerte i 2015 samarbeid med TARDEC (Hærens FoU-avdeling i det amerikanske forsvaret) om utvikling av en hydrogendrevet pickup med råe egenskaper. Siden våren 2017 er denne under testing, med lovende resultater.

Nikola One - langdistanse semitrailer

Nikola One blir en amerikansk "klasse 8-truck" for langdistansetransport bygget for USA, med heftige spesifikasjoner og ekstremt lang rekkevidde. Mer detaljert info er ventet til årsskiftet 2018. Nikola har mottatt vanvittige 8000 forhåndsbestillinger, og erfarte så stor suksess ved lanseringen av lastebilen i desember 2016 at de måtte stoppe forhåndssalget inntil videre. I Norge har Tine, Tenden Transport og VT-gruppen bestilt biler så langt, og flere har meldt sin interesse.

SCANIA H2 truck

ASKO blir Europas første lastebilkunde for hydrogendrevne lastebiler fra Scania. De første bilene skal leveres i 2018, og er ventet å ha ca 400 km daglig rekkevidde. Flere detaljer om lastebilmodellen er ventet å komme i løpet av høsten 2017.

Toyota "Project Portal" Fuel Cell Truck

Toyota har sammen med en rekke parnere jobbet med å utvikle en såkalt "Class 8 Drayage truck", en tung trekkvogn kapabel til å trekke en last på 36 tonn, med tilsvarende 670 HK under panseret.

ESORO - Emoss/PowerCell hydrogenlastebil for sveitsiske COOP

Parallelt med ASKOs utvikling av hydrogenlastebilprosjekt, har også den sveitsiske logistikkoperatøren COOP kjørt et utviklingsprogram sammen med kjøretøyutvikleren Esoro og lansert Europas første "fullblods" hydrogenlastebil.

EvoBus (Mercedes-Benz)

EvoBus er en del av Daimler-konsernet og har testet hydrogenbusser i over ti år, og deres busser testes blant annet i Aargau, Bolzano, Milano, Stuttgart og Karlsruhe. De vil lansere en helt ny og oppgradert modell i 2018.

VanHool A330 og AG300 hydrogenbusser

VanHool har jobbet i mange år med hydrogenbussutvikling, først for amerikanske operatører, og fra 2011 begynte de å produsere busser til det europeiske CHIC-prosjektet, inklusive Ruters 5 hydrogenbusser. I USA bygde de først 12 meters toakslede busser men pga. europeiske kapasitetskrav ble dette utvidet til treakslede 13-meters busser. Nå har VanHool også utviklet en ny 18-meters leddbuss.

Solaris Urbino 18 hydrogen + batteri/trolley leddbuss

Polske Solaris, en velbrukt bussleverandør med flere hundre busser i trafikk bl.a. i Osloregionen, har testet to prototype Urbino 18 electric med brenselcelle-rekkeviddeforlenger i Hamburg siden 2014. Solaris fikk i 2016 en ny stor kontrakt med bussoperatøren i Riga for 10 stk trolley-busser med tilsvarende brenselcelle-rekkeviddeforlenger som vil settes i drift fra høsten 2017.

Wrightbus – Dobbeldekker hydrogenbuss

Til den store Zero Emission Bus Conference i London i desember 2016, overrasket Wrightbus bransjen med avdukingen av et helt nytt konsept for hydrogenfremdrift i buss, da de presenterte verdens første hydrogen-dobbeldekkerbuss. Denne skiller seg fra "tradisjonelle" hydrogenbusser ved at den har plassert tanksystemene bakerst og i bunnen av bussen, og utnytter istedet høyden langs hele kupeen til større passasjerkapasitet med et lite arealmessig fotavtrykk.

VDL Phileas ledd-hydrogenbuss

Nederlandske VDL bygget i 2011 et knippe prototype Phileas leddbusser som har vært demonstrert i Köln og Amsterdam. VDL deltar sammen med de andre aktuelle bussleverandørene og FCH JU i en MoU om videreutvikling og kommersialisering av en ny generasjon hydrogenbusser i perioden 2018-2020.

Medlemmer