Smart Mobility et stort løft for framtidas mobilitet i Norge

Med over 350 deltagere fra inn- og utland og topptungt fra politikere og Norges næringsliv, ble den aller første Smart Mobility-konferansen en stor suksess. Norsk Hydrogenforum var samarbeidspartner da OREEC og Norges Varemesse arrangerte den store konferansen og messa på Lillestrøm torsdag 7. september.

Det var OREECs (Oslo Renewable Energy and Environment Cluster) nyslåtte direktør Mali Hole Skogen som i vår meislet ut ideen, basert Osloregionens sterke aktører innen både OREECs partnerskap og offentlige/private aktører rundt -  å lage en stor konferanse innen næringsutvikling for nullutslipp og smarte mobilitetsløsninger. Da Norges Varemesse ble med på notene ble grunnlaget lagt for en ambisiøs møteplass med et faglig spekket program og en sterk utstillingsdel.

Hydrogen ble viet stor plass både i innledningsdelen og en egen parallell hydrogensesjon, med blant andre Hyundai Motor Europe, California Fuel Cell Partnership, Toyota, NEL Hydrogen, Hexagon Composites, MoZEES/IFE, Statoil, Skedsmo kommune og Akershus fylkeskommune på talerlista. Her ble mange viktige og kritiske momenter for den videre utviklingen for introduksjon av hydrogenteknologi ble understreket.

Som en overraskelse i plenumsprogrammet delte Norsk Hydrogenforum ut Hydrogenprisen 2017 til en glad og overrasket Ola Elvestuen, og NHF arrangerte sammen med OREEC en felles hydrogenstand. Her stilte bl.a. Hexagon ut nye typer hydrogentanker, derav også innertanken som skal brukes i Mercedes GLC F-Cell plug-in som snarlig skal avdukes i Tyskland. Toyota Norge hadde en stand sammen med Bilkollektivet som har begynt å bruke Toyota Mirai blant sine delingsbiler. Bilkollektivet sier at på grunn av forutsigbarheten brukerne krever med full tank, vil hydrogenbil være mye mer attraktivt enn elbil.


Etter at en glad Ola Elvestuen (V) hadde mottatt Hydrogenprisen kom samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) bort og ble parert i en kort hydrogenprat - og fikk høre både fra Elvestuen og gen.sekretær Vik at de må speede opp hydrogenstasjonsstøtten - hvis Frp fortsetter etter Stortingsvalget altså. (Foto: Steinar Aasen, Kunnskapsbyen Lillestrøm)

Elbilforeningens avdeling i Oslo og Akershus avsluttet programmet på kvelden med en egen hydrogenbildebatt, hvor både politikere, hydrogeneksperter og kritikere (fra elbilmiljøet) var samlet. Her ble det med stort engasjement debattert fordeler og ulemper med hydrogen- og el(batteri-)kjøretøy, og hvordan de ulike teknologiene utfyller hverandre. Det var en nokså klar konsensus om at hydrogen har en viktig utfyllende rolle, særlig i applikasjonene større en personbilene i tillegg til batterielektriske biler.


Keith Malone fra California Fuel Cell Partnership (CAFCP) presenterte status for utrullingen av stasjoner og kjøretøy i California. Salget av biler begynner å skyte fart med over 200 solgte biler pr mnd for tiden, og de jobber nå med en storskala plan for over 500 stasjoner som vil kunne dekke hele delstaten. Det legges opp til å samarbeide tettere med CAFCP i tiden fremover.

OREEC har planer om å videreføre satsingen med et enda større arrangement neste år, og Norsk Hydrogenforum ser frem til å videreutvikle det som kan bli en enda større hydrogendel til neste konferanse - og ta med mer av den spennende utviklingen som skjer innen bl.a. tungtransport og maritime applikasjoner.


Bilkollektivet og Toyota delte stand. Bilkollektivet har kjøpt to hydrogenbiler og er veldig fornøyde med å komme igang med hydrogendrift. Begge foto: Espen Olsen, Toyota.

 


Den delte standen mellom Norsk Hydrogenforum og OREEC. Hexagon Composites viste også fram to hydrogentanker på standen. Foto: Solveig Sæther, Hexagon.

 

Se flere bilder fra konferansen på: 
http://smart-mobility.no/bilder-fra-smart-mobility-2017/ 

Medlemmer