Toyota "Project Portal" Fuel Cell Truck

Toyota har sammen med en rekke parnere jobbet med å utvikle en såkalt "Class 8 Drayage truck", en tung trekkvogn kapabel til å trekke en last på 36 tonn, med tilsvarende 670 HK under panseret.

Toyota skal teste denne klassisk utseende amerikanske semitraileren i California, USAs mest folkerike stat som, gitt nesten ikke-utbygd jernbaneinfrastruktur må leve med høye utslipp også fra godstransporten.

Toyota bygger med denne lastebilen videre på utviklingen rundt 700-bar teknologien, hvor Toyota Mirai brukes som plattformkonsept hvor komponentene tas videre i andre kjøretøy. I Japan har dette resultert i utviklingen av en 700-bars 9-meter (kompakt) hydrogenbuss, og i "Project Portal" kombinerer de to Mirai-brenselcellestacks til en stor enhelt som kan levere peak-effekt på hele 500 kW. Lastebilen har 4 stk. 700-bars tanker som i personbiler, hvor det vanlige på tyngre kjøretøy er 350 bar. Med høyere trykk er likevel tankkapasiteten høy, med total kapasitet på 40 kg. Det skal gi en rekkevidde på hele 380 km.

Kilde: https://www.trucks.com/2017/04/19/toyota-project-portal-fuel-cell-truck-technology/ 

http://auto.economictimes.indiatimes.com/news/commercial-vehicle/mhcv/ricardo-partners-with-toyota-on-hydrogen-fuel-cell-system-for-trucks/58571105 

 

Medlemmer