ESORO - Emoss/PowerCell hydrogenlastebil for sveitsiske COOP

Parallelt med ASKOs utvikling av hydrogenlastebilprosjekt, har også den sveitsiske logistikkoperatøren COOP kjørt et utviklingsprogram sammen med kjøretøyutvikleren Esoro og lansert Europas første "fullblods" hydrogenlastebil.

Esoro er en liten produktutvikler innen nye kjøretøykonsept lokalisert i Sveits, som har samarbeidet om lastebilutviklingen sammen med nederlandske Emoss. Disse er igjen en forholdsvis liten lastebilaktør i Europa, men nyter godt av å være del av et innovativt tungkjøretøymiljø i Nederland som har vært pionerer på ombygging av en rekke lastebiler til elektrisk drift.

Emoss-ellastebiler har allerede fått oppmerksomhet i Norge da ASKOs tre første elektriske lastebiler kommer herfra, men sammen med Esoro og med brenselcelleuttesting fra svenske PowerCell, har de nå steget videre til en 34 tonns lastebil med hele 400 km rekkevidde.

Tekniske data:

Chassisleverandør: MAN Brenselcellestack-
utvikler/produsent:
SwissHydrogen
Rekkevidde: 375-400 km Brenselcelleprodusent: PowerCell
H2-forbruk: 7,5-8 kg H2/100 km Effekt, brenselcelle: 100 kW
Fylletid: 10 min Spenning: 250-500 V DC
Tanksystem: 7 Luxfer-tanker a 4,93 kg
350 bar
Kapasitet, batteripakke: 120 kWh
Total tankkapasitet: 34,5 kg H2 Effekt, elektromotorer: 250 kW

 

Kilde: http://www.esoro.ch/deutsch/content/aktuelles/images/Factsheet_Lastwagen_E.pdf og

http://www.esoro.ch/english/ 

Medlemmer