Audi h-tron quattro concept

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og etablert en engen utviklingsavdeling i Canada, i samarbeid med Ballard. Både VW Passat og Golf har blitt bygget i hydrogenprototyper, men etter å ha konsolidert satsingen er det Audi som nå står for hydrogenutvikingen i konsernet. I 2015 viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro, og med utgangspunkt i denne spreke bilen gikk utviklingen i 2016 videre mot hydrogenvaranten h-tron quattro. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

Audi h-tron quattro concept

I h-tron har brenselcella selskap av et mindre litiumionebatteri som kan levere opp til 100 kW under akselerasjon. Audi oppgir ikke energikapasiteten, men skriver at batteriet veier cirka 60 kg.

Hydrogenbilen er utrustet med to elmotorer: En 90 kW-motor på forakslingen og en som yter 140 kW på bakakslingen.
Med et dreiemoment på 550 newtonmeter skal suv-en være i stand til å akselerere fra null til 100 kilometer i timen på under sju sekunder. Topphastigheten skal være 200 km/t.

Les mer på www.tu.no/artikler/audi-lanserer-lynkjapp-hydrogen-suv/276361 

Medlemmer